Wat hebben we daarvoor gedaan?
Thema Wonen
Effectindicatoren | Realisatie 2017 | Streefwaarde 2018 | Realisatie 2018 |
1.1 Tevredenheid over omgevingskwaliteit en fysieke leefomgeving (tevredenheid over de verschillende voorzieningen in de wijk) 1) | 3,6 | 3,6 | 3,5 |
1.2 Tevredenheid over omgevingskwaliteit en fysieke leefomgeving (Hoe prettig vindt u de wijk waarin u woont?) | 4,1 | 4,0 | 3,9 |
3.1 Tevredenheid over het woningaanbod 1) | 3,0 | 3,3 | 2,9 |
3.2 Percentage voorraad sociale huurwoningen t.o.v. woningvoorraad | 29,0 | 30 | 29,0 |
3.3 Percentage aanbod betaalbare sociale huurwoningen t.o.v. totale aanbod sociale huurwoningen | 80,3 | 70 | 85,5 |
3.4 Algemene tevredenheid over de kwaliteit van de woning 1) | 4,1 | 4,0 | 4,2 |
4 Aantal gemeentelijke monumenten | 37 | > 43 | 43 |
5 Mate van energieneutraliteit | cijfer 2017 | 3,7% | nog niet bekend |
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Doel 1: Een goede omgevingskwaliteit en fysieke leefomgeving voor alle maatschappelijke functies | ||
1 | In Nieuwegein bereiden we ons in 2018 verder voor op de Omgevingswet met een verwachte inwerkingtreding na 2019. De wet geeft ruimte het lokale ambitieniveau te bepalen. | In november heeft de raad de "Omgevingsagenda Nieuwegein" vastgesteld (2018-334) de opmaat naar de Omgevingsvisie Nieuwegein. In december heeft de raad het "Spoor Omgevingsplan en wet- en regelgeving: Tussenstap lokale regelingen" (2018-374) vastgesteld. |
2 | We starten in 2018 samen met de stad en met de raad met het opstellen van een Omgevingsvisie. | De Omgevingsagenda Nieuwegein (2018-334) is tot stand gekomen in een interactief proces waarbij verschillende stakeholders - inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties uit Nieuwegein en de regio Utrecht - de ruimte hebben gekregen om hun inbreng te geven. Een belangrijke rol was weggelegd voor de speciaal opgerichte Focusgroep Omgevingsvisie, bestaande uit 15 deelnemers die in totaal drie keer bij elkaar zijn gekomen. In deze Focusgroep zaten inwoners, ondernemers en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties. |
3 | Wij dragen zorg voor een actueel planologisch kader en waar mogelijk spelen we daarbij nu al in op de Omgevingswet. | Het ministerie BZK heeft bij besluit 20 november 2018 Rijnhuizen definitief opgenomen in de Crisis- en Herstelwet als gemeente waar met het kostenverhaal geëxperimenteerd mag worden als voorloper voor de Omgevingswet. Dit dient als basis voor het op te stellen Bestemmingsplan Rijnhuizen. |
4 | Mooi Rijnhuizen | |
4a | In 2018 zal het bestemmingsplan Rijnhuizen als ontwerp ter inzage worden gelegd. Daarvoor is nog wel de goedkeuring van het Ministerie van Infrastructuur & Milieu nodig op de wijze van kostenverhaal die toegepast moet worden bij deze binnenstedelijke vorm van organische gebiedsontwikkeling (dit als pilot vooruitlopend op de Omgevingswet). Daarna zal naar verwachting rond de zomer de vaststelling plaatsvinden. | zie ook 3. |
4b | Als onderdeel van het bestemmingsplan wordt ook een Kwaliteitskader Mooi Rijnhuizen vastgesteld, mede op verzoek van de ontwikkelaars in het gebied. | Het Kwaliteitskader Mooi Rijnhuizen is in samenspraak met de belanghebbenden in het gebied tot stand gekomen. Vaststelling zal bij besluitvorming van het bestemmingsplan in 2019 plaatsvinden. |
4c | In 2018 wordt in Mooi Rijnhuizen een aanvang gemaakt met de 1 e fase van de ingrepen in het openbaar gebied, groen en infra, welke volgen uit de gebiedsbijdrage van ontwikkelaars. | In 2018 is met name gefocust op de planvoorbereiding. Een aantal ingrepen kunnen daarmee in 2019 uitgevoerd worden. |
4d | Samen met KWR uit Nieuwegein werken we aan een innovatief laag temperatuur warmtenet in Rijnhuizen. Hierbij wordt zonne-energie omgezet in warmte die in het grondwater wordt opgeslagen en 's winters wordt die warmte gebruikt voor ruimteverwarming van gebouwen in Rijnhuizen. | |
5 | City | |
5a | Voor het Stationsgebied en City West starten we in 2018 de planvorming. Op basis van het Koersdocument City, dat in november 2018 aan de raad is aangeboden, worden verdere plannen uitgewerkt. Bij die uitwerking worden de inwoners en de ondernemers van Nieuwegein actief betrokken. | Besluitvorming over het basisscenario grondexploitatie en de ontwikkeling van het stationsgebied is in de raad van november 2018 vastgesteld evenals het procesdocument City (2018-321). Een eerste co-creatie-avond over de tijdelijke inrichting van het stationsgebied is in december 2018 gehouden. |
5b | Voor de Doorslagzone zal het Definitief Ontwerp en contractvorming met de ontwikkelaar naar verwachting in 2018 worden afgerond. | De onderhandelingen lopen nog. Afronding is voorzien in het voorjaar van 2019. |
5c | Het bestemmingsplan City wordt in 2018 aan de raad ter besluitvorming aangeboden. | Onderzocht is op welke wijze het bestemmingsplan verder in procedure moet gaan. Als één groot of meerdere kleinere bestemmingsplannen. In december 2018 heeft de raad een voorbereidingsbesluit bestemmingsplan City vastgesteld (2018-396). De Wet voorkeursrecht gemeenten is gevestigd op een aantal panden in het gebied (de bekrachtiging hiervan heeft plaatsgevonden in het raadsbesluit van februari 2019. |
5d | In 2018 wordt het fundament van samenwerking via de Stichting Binnenstadsmanagement verder voortgezet. Daarnaast wordt doorgewerkt aan “communitybuilding” en worden bewoners van de binnenstad actief betrokken bij planvorming en activiteiten . | Partijen zijn in overleg over de voortzetting van de stichting. |
6 | Betere Buurten | |
6a | In 2018 vernieuwen we de buitenruimte van de drie Betere Buurten pilots Merwestein, de Rijtuigenbuurt en de Sluyterslaan en omgeving, zodat bewoners ook in de toekomst prettig in hun buurt kunnen wonen. Naast de fysieke vernieuwing is er ook aandacht voor een schone buurt, sociale samenhang, veiligheid en het imago van de buurt. Concrete vernieuwingsplannen per buurt zijn: | In 2018 lag de nadruk op de uitvoering van de Betere Buurten trajecten in de Sluyterslaan, Merwestein en de Rijtuigenbuurt. Hoe aan de verschillende doelstellingen is gewerkt, is bijvoorbeeld te zien in de buurttuinen die in 2018 in de Rijtuigenbuurt zijn geopend. Inwoners kunnen elkaar hier ontmoeten en samen tuinieren. De buurttuinen dragen bij een beter imago van de buurt. |
6b | Sluyterslaan : nieuwe, veilige en toegankelijke straten en speelplekken, vervanging van riolering, nieuwe kleurrijke en lage planten, verbinding met het Hessepark, extra parkeerplaatsen en verlichting en klimaatadaptieve maatregelen. | In 2018 zijn de twee nieuwe, natuurlijke speeltuinen in de Sluyterslaan feestelijk geopend en is de nieuwe verharding aangelegd. Aansluitend wordt begin 2019 het nieuwe en kleurrijke groen aangelegd, als afronding van dit Betere Buurten traject. |
6c | Merwestein : nieuwe, veilige en toegankelijke straten en speelplekken, herstel historische en ecologische verbinding Lange Laan, verbinding Stadspark Oudegein, meer kleurrijker groen en klimaatadaptieve maatregelen. | Gedurende het Betere Buurten traject is gebleken dat verschillende partijen zoals Verbindion hier plannen hebben en dat dit traject hierdoor een ander tempo heeft gekregen. Ook werken we aan nieuwe vraagstukken zoals de afstemming van de vraag en het aanbod van energie. |
6d | Rijtuigenbuurt : nieuwe, veilige en toegankelijke straten en speelplekken, herinrichting parkeerpleinen, meer kleurrijker groen en klimaatadaptieve maatregelen. | In 2018 zijn de eerste werkzaamheden uitgevoerd, zoals een vernieuwing van het parkeerterrein en de voetpaden bij de Koetsdrift. Ook is een aannemer geselecteerd voor het grootste deel van de werkzaamheden. Deze aannemer start begin 2019 en rondt het traject naar verwachting eind 2019 af. |
6e | Bij de uitvoering trekken we, net als bij de voorbereiding, samen op met buurtbewoners en buurtpartners, zoals de woningcorporaties. | Tijdens de uitvoering vonden en vinden veel gesprekken in de buurt plaats over bijvoorbeeld de veranderingen die er worden doorgevoerd en het in zelfbeheer nemen van groen. We zien dat een aantal bewoners intensief betrokken zijn en dat zij ook andere omwonenden betrekken. Daarnaast communiceren we via de gebruikelijke kanalen zoals onze website en via buurtberichten. |
6f | in 2018 ontvangt de raad een voorstel voor een nieuwe Betere Buurt waar we in 2018 willen starten met een Betere Buurt traject. Dit als vervolg op de Evaluatie Betere Buurten (2017-285) en de uitgangspunten voor het vervolg Betere Buurten. | Dit is doorgeschoven naar 2019, aangezien we de trajecten in de eerste buurten willen afronden voordat we nog een traject opstarten. In april 2019 is een raadsinformatieavond gepland over de selectie van Betere Buurten, gevolgd door een voorstel voor een nieuwe Betere Buurt in mei 2019. |
7 | In 2018 wordt het nieuwe Actieplan Geluid 2018-2022 aan de raad aangeboden. De basis voor dit plan wordt gevormd door het Actieplan Geluid 2013-2017 en de Geluidbelastingkaart 2016 (2017-301) | In 2018 is het Actieplan geluid 2018-2022 gereed gekomen. De ambitie en bijbehorende kosten voor maatregelen uit het Actieplan geluid 2018-2022 worden betrokken bij de Kadernota 2020 waarna het Actieplan geluid aan de raad wordt aangeboden. |
8 | Wij voeren de maatregelen in conform het voorstel (raad december 2017 bij de vaststelling van tarieven van leges en belastingen) om daarmee de uitgaven (kosten van de vergunningverlening) en inkomsten (leges) van wabo-vergunningen per begrotingsjaar meer synchroon met elkaar te laten lopen. Zoals in de Voorjaarsnota 2017 staat aangegeven lopen deze niet altijd synchroon en maken we op deze wijze de wabo-leges meerjarig kostendekkend. | Middels een nieuw in te stellen reserve voor Wabo leges zorgen we ervoor dat incidentele over- of onderschrijdingen van de begrootte legesinkomsten vereffend worden met voorafgaande of volgende jaren. Dit doen we omdat de kosten van toezicht met name bij grote projecten pas gemaakt worden in de jaren die volgen op het jaar waarop de legesinkomsten geboekt worden (bij vergunningverlening). |
9 | Wij volgen de wegverbreding A27 en kijken in hoeverre een koppeling tussen de bereikbaarheid van het Klooster en de verbreding van de A27 mogelijk is. | In samenspraak met Rijkswaterstaat is gekozen de vormgeving van de aansluiting van het Waterliniedok met de A27 zodanig te wijzigen dat de verkeersstromen tussen Het Klooster en de A27 zo optimaal mogelijk afgewikkeld kunnen worden. |
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Doel 2 : Een woningaanbod dat aansluit bij woonwensen en woningbehoefte van alle inwoners, ook ouderen of mensen met een beperking | ||
10 | Samen met de Vereniging van Eigenaren ronden we het onderzoek af naar het toekomstbestendig maken van het complex aan de Van Reeslaan, waarvan veel bewoners een gevorderde leeftijd hebben. | In december 2018 is de pilot Verzorgd Wonen in de koopsector afgerond en zijn met financiële steun van de gemeente de daaruit voortvloeiende aanpassingen uitgevoerd om het complex aan de Van Reeslaan beter toegankelijk te maken. |
11 | Op basis van de resultaten van twee gerealiseerde pilots Verzorgd Wonen (Wenckebachplantsoen en Colijnpark) gaan we het aantal eenheden en het concept Verzorgd Wonen uitbreiden naar de sociale - en vrije huursector en koopsector. Hiertoe behoort ook de gerichte toewijzing van deze woningen Verzorgd wonen in de sociale sector. | In december 2018 is het Verzorgd Wonen in de sociale huursector ingevoerd in het Wenckebachplantsoen (twee woontorens van woningcorporatie Jutphaas) en aan de Richterslaan (complex De Dichter van corporatie Mitros). Gelijktijdig is de gerichte toewijzing van deze woningen met behulp van WoningNet ingevoerd. Verdere uitbreiding is in de loop van 2019 voorzien. Begin 2019 publiceren we de resultaten van de afgeronde pilot Verzorgd Wonen in de koopsector. Hiermee dagen we huurders in de vrije sector en eigenaren in de vrije sector uit om hun woningen en complexen toekomstbestendig te maken. |
12 | We komen met een regeling voor de toewijzing van nultredenwoningen, gebruikmakend van de ervaring die hiermee in de gemeente Utrecht is opgedaan. | Het onderzoek hiernaar is in december 2018 gestart in de projectgroep Verzorgd Wonen en zal in het eerste kwartaal 2019 worden voortgezet. Invoering is voorzien in 2019. |
13 | We gaan een aantal woningen flexibel benutten voor Housing First voor (potentiële) instromers en uitstromers uit de opvang en beschermd wonen | In 2018 is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen de gemeente Nieuwegein en Stichting de Tussenvoorziening. Deze overeenkomst voorziet in het uitbreiden van het aanbod van Opstapwoningen, Uitstroomwoningen en Housing First. De Tussenvoorziening heeft hiertoe afspraken gemaakt met Mitros; Mitros reserveert hiertoe 4 tot 8 woningen. |
14 | In 2018 zoeken we verder naar een grotere, geschikte locatie voor de Pitstop om meer spoedzoekers tijdelijk te kunnen huisvesten. | Eind 2018 is de eerste ‘Pitstop’ geëvalueerd; het resultaat wordt door alle betrokken partners, zoals het Leger des Heils, Portaal, de wijkcoördinator en Geynwijs, positief gewaardeerd. |
15 | We gaan een proeftuin beschermd wonen uitvoeren om mensen die nu beschermd wonen een zelfstandige en volwaardige woonplek te geven. Dit mede ter voorbereiding op de overheveling in 2020 van opvang en beschermd wonen van de centrumgemeente Utrecht naar de lokale gemeenten waaronder de gemeente Nieuwegein. | In 2018 is, in samenwerking met gemeente en Lister, een plan van aanpak opgesteld voor de pilot ‘Inclusieve wijk / Beschermd Thuis’. Het doel van de pilot is mensen uit een beschermde woonomgeving zoveel mogelijk zelfstandig te laten wonen in een wijk. Deze mensen hebben straks een eigen woonplek waar het mogelijk is met hulp uit de buurt, het eigen netwerk en ondersteuning van ervaringsdeskundigen (weer) zelfstandig te wonen. Het beoogde resultaat is dat in de periode 2019-2020 circa 20 inwoners van Nieuwegein de stap van beschermd wonen naar ‘Beschermd Thuis’ in de wijken zetten, waarbij we de bouwstenen uit de Regionale koers maatschappelijke opvang en beschermd wonen U16 ontwikkelen, concretiseren en inzetten. |
16 | We faciliteren een kleinschalig en tijdelijk woonproject met Tiny houses waar vier tot vijf cliënten van Lister kunnen uitstromen naar een kleine en betaalbare woning. | Lister heeft de locatie Vreeswijksestraatweg 9 onderzocht. Door zorgen vanuit de buurt heeft Lister dit project teruggetrokken. |
17 | We spannen ons in een project Kamers met Kansen gericht op wonen, werken, leren en coaching voor jongvolwassenen neer te zetten. | Kamers met Kansen (KmK) gaat in januari 2019 van start in de Luifelstede. Samen met onze kernpartners (Youké *) , ROC Midden Nederland, Hogeschool Utrecht en Jutphaas Wonen) hebben we het concept uitgewerkt. KmK is onderdeel van een gemengd wonen project in de Luifelstede waar o.a. statushouders en jongeren met elkaar wonen en een community vormen. Parallel hieraan zetten we ons met onze partners in dit woonproject een definitieve locatie te geven in Nieuwegein. *) Youké staat voor sterke jeugd en biedt specialistische hulp aan kinderen en jongeren van 0 tot 23 jaar |
18 | De uitgifte van geschikte gronden en locaties binnen een zone van 400 meter van belangrijke voorzieningen bestemmen we met voorrang voor doelgroepen voor wie nabijheid van voorzieningen bijdraagt aan zelfredzaamheid. | Deze ambitie heeft onze continue aandacht en hier sturen we op bij de advisering over nieuwbouw- en transformatieplannen. |
19 | We verstrekken blijversleningen aan particuliere eigenaren die hun woning willen aanpassen met het oog op het langer zelfstandig blijven wonen. | Deze regeling is medio 2017 in Nieuwegein ingevoerd. Tot eind 2018 heeft één inwoner (in 2017) van Nieuwegein gebruik gemaakt van deze lening. |
20 | We onderzoeken of we de rol van verhuisadviseur verbreden naar wooncoach. | De resultaten met de verhuisadviseur die senioren helpt bij het vinden van een passende woning zijn positief. Woonwijs heeft de ambitie om de functie in 2019 door te ontwikkelen naar een wooncoach. We zijn in 2018 in gesprek gegaan met Geynwijs, Stade en de corporaties over de doorontwikkeling van de functie van de verhuisadviseur. Hier geven we in 2019 verder vorm aan. |
21 | We faciliteren particuliere wooninitiatieven en groepswonen. | We zijn in gesprek over een wooninitiatief voor jongvolwassenen met een verstandelijke beperking. De ouders van deze jongeren zoeken een locatie of pand voor een kleinschalig woonproject om circa 16 jongeren met hun begeleiders te huisvesten. Jutphaas Wonen onderzoekt of de groep past in de nieuwbouw sociale huur in Blokhoeve. |
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Doel 3: Voldoende kwalitatief goede en betaalbare woningen | ||
22 | In 2018 geven we uitvoering aan het vastgestelde Woningbouwprogramma 2030 (2017-147). De projecten Doorslagzone, Rijnhuizen en Jukoterrein zijn hier voorbeelden van. | In 2018 is verder gewerkt aan de ontwikkeling van verschillende projecten. Er zijn ook projecten opgeleverd zoals Van Nieuwenhuizen aan de Meentwal en de appartementen aan de Peppelhoeve. |
23 | De hoge druk op de woningmarkt geeft aanleiding kritisch te kijken naar de middenhuur (=middelduur). Lokaal en ook regionaal kijken we naar mogelijkheden meer te sturen op de prijskwaliteitverhouding en doelgroepen, om zo inhoudelijk te blijven voldoen aan de daartoe gestelde opgaven in de Woonvisie (2015-370) en Woonwijs (2016-218). | Lokaal hebben we onderzoek laten doen naar de eisen die we kunnen stellen aan middelhuur en deze worden bij initiatieven gehanteerd. In de actualisering van de woonvisie, maart 2019, wordt aandacht gegeven aan een grotere sturing vanuit de gemeente bij de realisering van middenhuurwoningen. |
24 | Wij spannen ons in voor toevoeging van extra sociale huurwoningen voor spoedzoekers en statushouders (instapwoningen). De ontwikkeling van De Meander wordt steeds concreter, het bestemmingsplan wordt afgerond, de omgevingsvergunning verleend en naar verwachting kan de bouw eind 2018 starten. | De omgevingsvergunning voor De Meander is verleend. Met de realisering van De Meander voegen we extra sociale huurwoningen (instapwoningen) toe. Deze komen tegemoet aan de grote vraag naar sociale huurwoningen, ook van spoedzoekers en statushouders. Er loopt nog een beroep tegen het bestemmingsplan. |
25 | De gemeente heeft Mitros gevraagd sociale huurwoningen voor senioren te ontwikkelen op het Jukoterrein in Jutphaas/Wijkersloot in coproductie met omwonenden. Daarnaast vragen wij Mitros rekening te houden met een goede aansluiting bij het naastgelegen Hessepark om kwaliteit aan de leefomgeving toe te voegen voor de bestaande en de nieuwe bewoners. | Mitros heeft inmiddels een principeverzoek ingediend. De planning is dat het principebesluit begin 2019 genomen wordt waarna Mitros de omgevingsvergunning kan aanvragen. |
26 | In 2018 komen we met een visie en strategie n.a.v. het in 2017 gestarte onderzoek naar de kansrijkheid van woningbouw op het bedrijventerrein De Wiers-zuid. Dit als uitwerking van het Woningbouwprogramma 2030 (2017-147). | Er is gestart met de visie- en strategievorming. Afronding ervan staat gepland in 2019. |
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Doel 4: Behoud en ontwikkeling van historische dorpsgezichten, monumenten, beeldbepalende panden en objecten, en cultuurhistorische structuren en elementen en waardevolle archeologie. | ||
27 | Wij leggen nieuw cultuurhistorisch beleid voor aan de raad ter vaststelling. Hierin leggen we de omgang met Nieuwegeins erfgoed en ambities voor de komende vijf jaar vast. | Op 1 februari 2018 organiseerden wij een raadsinformatieavond. Daarnaast waren er diverse bijeenkomsten met inwoners en stakeholders op het gebied van erfgoed. Het resultaat, de concept Erfgoedvisie, is in december 2018 ter inzage gelegd. Vaststelling van de visie met de ambities door de gemeenteraad staat in 1 e helft 2019 gepland. |
28 | We brengen de acties die de nieuwe Erfgoedwet met zich meebrengt in de uitvoering. | Vaststelling door de gemeenteraad van de geactualiseerde Erfgoedverordening gebeurt ná vaststelling van de Erfgoedvisie in 2019, in combinatie met het vaststellen van de beleidskaart voor cultuurhistorische gebouwen en landschappen. |
29 | We zetten de deelname aan de landelijke Open Monumentendag voort. | Op 8 september vond de Open Monumentendag plaats in Nieuwegein , aansluitend bij de landelijke Open Monumentendag. In het gebied Rijnhuizen, bij museum Warsenhoeck, fort de Batterijen |
30 | In 2018 zijn er plannen (onder voorbehoud dat het Provinciaal Archeologisch Depot toestemming verleend de vondsten te gebruiken) om de archeologische vondsten in bedrijvenpark het Klooster tentoon te stellen. | De tentoonstelling moet nog plaatsvinden. Er wordt onderzocht wat een goede locatie is (op of buiten Het Klooster) voor het inrichten van een tijdelijke of (semi-)permanente tentoonstelling. |
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Doel 5: Een klimaatneutrale stad, die ook de gevolgen van klimaatveranderingen aan kan. | ||
31 | Om de ambitie van een klimaatneutrale stad in 2040 te realiseren, gaan we aan de slag met de vijf routes uit de Routekaart Energieneutraal Nieuwegein 2040 (2017-272). De vijf routes zijn: Energiebesparing, Duurzame warmte, Duurzame elektriciteit, Energieopslag en Mobiliteit. | In januari 2018 heeft het college het Uitvoeringsplan Routekaart Energieneutraal Nieuwegein 2018 - 2021 vastgesteld. In 2018 is middels diverse projecten en werkzaamheden uitvoering gegeven aan dit Uitvoeringsplan. |
32 | In 2018 wordt er met name ingezet op energiebesparing, verduurzamen warmtevoorziening, zonne-energie, elektrisch vervoer. | Er is volop inzet gepleegd op energiebesparing, verduurzamen warmtevoorziening, zonne-energie, elektrisch vervoer. Een aantal voorbeelden:
|
33 | Bij plannen voor herstructurering, renovatie en nieuwbouw, zoals Betere Buurten, worden t.b.v. klimaatadaptatie inrichtingsmaatregelen meegenomen die wateroverlast en/of hittestress in het plan zo veel mogelijk tegengaan. | Projectontwikkelaars zijn bekend met de gemeentelijke ambitie en maatregelen worden genomen. Voorbeeld is het systeem van wadi’s voor afvloeiend hemelwater voor de nieuwe woningen aan de Meentwal. Ook is een inspiratieboek met maatregelen gemaakt dat door externe partijen gebruikt kan worden. Op de kansenkaart voor Betere Buurt Schansen Noord is klimaatadaptatie een van de thema’s en een studente van de Universiteit Utrecht heeft een afstudeeronderzoek afgerond naar het meenemen van klimaatadaptatie in Schansen Noord. |
34 | We leggen de raad een visie klimaatadaptatie voor met daarin een lange termijn beleid en een gemeentelijk uitvoeringsprogramma. De centrale thema’s van de visie zijn wateroverlast, droogte, (hitte)stress, en waterveiligheid. | In oktober 2018 zijn de visie klimaatadaptatie en het uitvoeringsprogramma klimaatadaptatie 2019-2022 door de raad vastgesteld (2018-301). |
35 | Op 12 mei 2018 bestaat het Milieu Educatie Centrum 25 jaar. We vieren dit jubileum door in 2018 bestaande activiteiten extra aan te kleden en deze extra activiteiten organiseren we samen met onze samenwerkingspartners voor de inwoners van Nieuwegein. Bij deze activiteiten staat natuurbeleving en stimulering van duurzaam en gezond gedrag centraal. | De bestaande activiteiten zijn uitgevoerd en extra activiteiten (Natuur en Survival workshop voor kinderen, voor BuitenWijs-vrijwilligers een bezoek aan de Oostvaardersplassen) zijn samen met samenwerkingspartners gedaan. Alle activiteiten stonden in het teken van natuurbeleving en stimulering van duurzaam en gezond gedrag. |
36 | Wat doen we nog meer? | Het Uitvoeringsprogramma Omgevingsrecht 2018 is met de RUD Utrecht met name voor het onderwerp milieutoezicht, -handhaving en -vergunningverlening afgestemd. |
36a | Dierenwelzijn:
|
Kengetallen | Realisatie | Verwachting 2018 | Realisatie 2018 |
Aantal woningen uitbreiding woningvoorraad | 502 | 356 | 283 |
Uitbreiding aantal toegevoegde nultreden woningen en woningen voor verzorgd wonen | 286 | 220 | 220 |
Thema Economie
Effectindicatoren | Realisatie | Verwachting 2018 | Realisatie 2018 |
1 Tevredenheid ondernemers over ondernemingsklimaat | 3,50 | 3,75 | 3,45 |
2 Aantal arbeidsplaatsen | 41.668 | 42.500 | 43.407 |
3 Tevredenheid inwoners over het winkelaanbod | 4,2 | 4,1 | 4,2 |
4 Bedrijfsvestigingen in Nieuwegein | 5.284 | 5.400 | 5.588 |
4 Aantal arbeidsplaatsen in U10-regio | 453.686 | 456.000 | 471.166 |
5 Aantal nieuwe bedrijven op Het Klooster | 3 2 | 5 | 6 |
5 Ontwikkeling aantal Bezoekers Cityplaza | 111% | 125% | 110% |
5 Aantal toeristen overnachtingen | 39.556 | 33.300 | volgt |
1 In 2017 worden twee grote bedrijven (> 30.000 m 2 ) gerealiseerd.
2 In 2017 gerealiseerd twee grote bedrijven met totaal 66.176 m 2
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |
Ondernemers krijgen de ruimte (duurzaam) te ondernemen. | ||
1 | In 2018 voeren wij het Economisch Actieprogramma, zoals dat in de Economische Visie Nieuwegein (2017-nov) staat omschreven, uit. Denk hierbij aan: | |
1a | de verkenning voor een Europese handelsmissie; | Wij hebben de eerste verkenningen uitgevoerd via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en Utrecht Invest. Het blijkt belangrijk om scherp en gefocust een handelsmissie in te gaan en zoveel als mogelijk aan te haken bij lopende initiatieven. Waardoor tijd en middelen efficiënt worden besteed. We overwegen om de RVO een presentatie voor Nieuwegeinse ondernemers te laten houden om daarmee bewustwording en een snelle interessepeiling te verkrijgen. |
1b | een innovatie dag; | Een innovatiedag in 2018 is niet gerealiseerd. |
1c | deelname aan het project voor studenten "De zomerondernemer" | In de zomer 2018 deed Nieuwegein mee aan het project de Zomerondernemer . Hierbij kunnen scholieren in de zomervakantie kennismaken met het opzetten van een eigen bedrijf. De startbijeenkomst vond plaats in Stadstheater De Kom. Hier hebben diverse Nieuwegeinse studenten aan meegedaan. Ze kregen allemaal een bedrijfsbuddy die de scholieren begeleidde. Een derde van de deelnemers heeft daadwerkelijk een eigen bedrijf opgericht. Het ging om scholieren van alle opleidingsniveaus. We zijn voornemens hier ook in 2019 weer aan mee te doen. |
1d | een onderzoek naar de kenmerken van de Nieuwegeinse ZZP-er en elementen die voor het belangrijk zijn om goed te kunnen ondernemen in onze stad; | De start van het onderzoek naar de buurteconomie/zzp’ers heeft enige vertraging opgelopen omdat we vanuit de triple Helix (= meer samenwerking overheid-ondernemers-onderwijsinstellingen) gedachte dit door de Universiteit Utrecht willen laten uitvoeren. De Universiteit wil er graag aan meewerken maar heeft nog geen capaciteit kunnen vrijmaken. |
1e | de derde editie van de Dag van het Ambacht. | De dag van de ambacht is vanwege de drukke periode bij veel bedrijven in najaar 2018 verplaatst naar het voorjaar 2019, zodat meer bedrijven mee kunnen doen aan dit evenement wat we samen met het ROC Midden Nederland en Anna van Rijn college organiseren. |
Behoud en groei van werkgelegenheid. | ||
2 | In 2018 gaan we de opbrengst van de Logistiek-bijeenkomst in de praktijk brengen. Eind 2017 vindt de Logistiek-bijeenkomst plaats met ondernemers, opleidingsinstituten en intermediairs met als doel meer mensen te interesseren voor het werken op de twee logistieke hubs Het Klooster en De Liesbosch. | In 2018 zijn logistieke bedrijven, arbeidsbemiddelings bureaus, de WIL en de ROC in het vervolg op de Logistiek-bijeenkomst verder met elkaar in gesprek gegaan, zijn ROC leerlingen geplaatst bij bedrijven, is de club Vrienden van de Automotive College ROC Midden Nederland opgericht om ervoor te zorgen dat er voldoende personeel in onze regio blijft. |
Gevarieerd winkelaanbod dat aansluit op de klantvraag. | ||
3 | Wij zetten onze gesprekken met de diverse winkeliersverenigingen en winkelketens voort om daarmee voor de woonwijken Blokhoeve en Rijnhuizen de mogelijkheid voor een kleinschalige supermarkt onder de aandacht te brengen. | We zijn bij diverse winkelcentra op werkbezoek geweest. We merken dat de zaken weer beter gaan. Op diverse winkelcentra wordt weer geïnvesteerd om de klant centraal te stellen. Onze gesprekken waarbij de winkelvisie is uitgedragen hebbengeleid tot een principe verzoek voor een ALDI supermarkt in Blokhoeve. Voor Rijhuizen hebben diverse partijen interesse getoond maar zijn er nog geen concrete verzoeken ingediend. |
4 | In 2018 scheppen wij duidelijkheid over een hernieuwd standplaatsenbeleid (uitvloeisel van de winkelvisie (2016-509). Wij laten ons in ieder geval inspireren door een werkbezoek aan de gemeente Enschede die het standplaatsenbeleid op afstand heeft geplaatst en feitelijk heeft geprivatiseerd. | Wij hebben we in overleg met winkeliers en standplaatshouders een pragmatische oplossing gevonden voor de standplaats op Hoog Zandveld. Dit wordt begin 2019 geëffectueerd. Voor de standplaats in City ter hoogte van het tramstation wordt een nieuwe locatie gezocht aangezien hier vlak in de buurt bouwwerkzaamheden gaan plaatsvinden en de eindsituatie met het nieuw busperron zal gaan veranderen. Nieuwe standplaatsvergunningen worden niet meer voor onbepaalde tijd verleend maar voor maximaal vijf jaar verleend (gevolg van een uitspraak van de Raad van State). |
5 | Op basis van voortdurend inzicht in de kenmerken van de binnenstadsbezoeker worden de evenementen, de aankleding en de beleving in de Binnenstad concreet vormgegeven door de Stichting Binnenstadsmanagement Nieuwegein | De Stichting Binnenstadsmanagement heeft het concept van City verder vorm gegeven. Diverse activiteiten zijn ontplooit zoals De SMAAK VAN, Huiskamerfestival , City Zingt en de IJsbaan. De winkelleegstand is sterk gedaald. Wereldhave (de eigenaar van het winkelcentrum) geeft aan dat er voor bijna alle units huurcontracten zijn getekend. |
Nieuwegein als bedrijvige stad in een sterke regio. | ||
6 | De, in U 10-verband, gezamenlijke promotie en acquisitie van de uitvoeringsagenda van de Ruimtelijk-Economische koers (2017-199) wordt in 2018 opgepakt. | Onder het motto ‘Samen meer Rendement’ ondertekenden Provincie, enkele gemeenten zoals Utrecht, Amersfoort en Nieuwegein, Utrecht Science Park en kennisinstellingen in 2017 een intentieverklaring met uitgangspunten voor intensieve samenwerking. Inmiddels werken bij internationale acquisitie en handelsbevordering, betrokken medewerkers uit de verschillende organisaties in taskforce-verband samen aan de voorbereiding van missies, aan concrete acquisitiemogelijkheden en ook aan een gezamenlijke positionering in relatie tot Brexit. |
We vergroten de aantrekkingskracht van Nieuwegein op (nieuwe) bezoekers en bedrijven. | ||
7 | Een citymarketeer zal, samen met inwoners uit verschillende buurten, vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties en bedrijven, marketing- en promotieactiviteiten vormgeven uit het Citymarketingplan (2017-183). Concrete activiteiten in 2018 zijn: | Medio 2018 is onze Stadsmarketeer aangesteld en na een korte verkenning van het voortraject is zij vooral naar buiten gegaan om partijen te spreken die op een of andere wijze een bijdrage kunnen en willen leveren aan stadsmarketing. Het is immers de bedoeling om – naast een aantal concrete events – vooral kwartier te maken met als doel samen met (partijen in) de stad invulling te geven aan stadsmarketing. Om dit goed en volledig te doen bewandelen we twee sporen, een spoor met ondernemers in de stad en een spoor met inwoners gekoppeld aan recreatieve ondernemers. Het is de bedoeling om eind 2019 de balans op te maken of het kwartier maken leidt tot een stadsmarketing van Nieuwegein zoals hierboven is bedoeld. |
7a | Ontwikkelen van basis promotie middelen; | Als eerste wordt er gewerkt aan een digitaal stadsmarketing platform (website). Hierin worden bestaande parels uit Nieuwegein gepromoot. Ook zal er middels verbindende thema’s (Nieuwe Hollandse Waterlinie) gewerkt worden aan het gezamenlijk promoten van de stad. |
7b | Verbinden van partners in de stad die bezig zijn met citymarketing gerelateerde actviteiten; | zie 7 |
7c | Zichtbaar maken wat er in Nieuwegein allemaal te zien, te vinden en te beleven is; | zie 7a |
7d | Inzetten op middelen en activiteiten die het gevoel van "gastvrijheid" vergroten. | zie 7 |
8 | Onder de voorwaarde dat de gezamenlijke eigenaren van De Liesbosch de infrastructuur van De Liesbosch op orde brengen en daarmee uitvoering geven aan de anterieure overeenkomst, vervolmaken wij in 2018 het bestemmingsplanproces. Het bestemmingsplan wordt dan in 2018 (eerste kwartaal) aan de raad aangeboden. Hiermee wordt ook invulling gegeven aan het provinciaal convenant bedrijventerreinen en verbetert de bereikbaarheid en de uitstraling van het Liesboschterrein. | Het bestemmingsplan Liesbosch is in februari 2018 (2019-025) vastgesteld. De aanleg van de nieuwe infrastructuur is in uitvoering. Ook de bouw van het nieuwe geautomatiseerde Jumbo ditstributiecentrum is gestart. |
9 | In 2018 ontwikkelen we een nieuw promotie- en acquisitieprogramma voor “ondernemend Nieuwegein”, met daarin in maatregelen waarmee we bedrijven verleiden om zich in onze stad te vestigen. | In 2018 is een overkoepelend thema gezocht op basis waarvan een promotie- en acquisitieprogramma kan worden ontwikkeld. Uiteindelijk is Logistiek als leidend thema gekozen. Besloten is om dit thema ook te laten toetsen bij de ondernemers door de citymarketeer. Dit vindt februari 2019 plaats. |
10 | In 2018 richten we ons, met de uitvoering van het promotie- en acquisitieplan van Het Klooster, vooral op de acquisitie en verkoopbegeleiding van de kavels aan de westzijde van het bedrijvenpark. Deze kavels zijn geschikt voor MKB-bedrijven, waaronder ook lokale en regionale bedrijven met verhuisplannen. | In 2018 zijn zes kavels van Het Klooster verkocht aan bijvoorbeeld het regionale bedrijf ABUS kraansystemen, een nieuwe vestiging voor bandenspecialist Euromaster en Pouw banden. In de promotie en acquisitie haken we voor de verkoop van de laatste kavels aan bij de logistieke hotspot die Het Klooster Nieuwegein is. In deze laatste fase van de grondverkopen Het Klooster houden we vast aan de uitgangspunten dat bij het afsluiten van een overeenkomst de eindgebruiker bekend moet zijn, stellen we duurzaamheidseisen m.b.t. het pand en de bedrijfsvoering en zorgen we dat er voldoende panden gerealiseerd kunnen worden voor MKB-bedrijven. |