Jaarverslag 2018

Programmaverantwoording

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

     Rood: doelstelling niet behaald/activiteit niet uitgevoerd
     Groen: doelstelling behaald/activiteit uitgevoerd
     Geel: doelstelling deels behaald/ loopt/activiteit is in uitvoering
     Blauw: Extra inzet/nieuwe ontwikkeling/niet voorziene activiteit, wel uitgevoerd of gestart

Effectindicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde 2018

Realisatie 2018

1a. Tevredenheid bewoners met openbare ruimte (over de voorzieningen die er zijn) (1)

3,6

 4,2

3,6

1b. Tevredenheid bewoners met openbare ruimte (onderhoud van voorzieningen) (1)

3,2

4,2

3,3

3. De mate waarin bewoners een actieve bijdrage leveren aan de inrichting van de openbare ruimte (2)

24%

 40%

28%

1. Gemeten op een schaal van 1 (zeer ontevreden) tot 5 (zeer tevreden).

2. Percentage dat een actieve bijdrage levert of wil leveren.
* Er is nog geen meting geweest over 2018.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 1: Het met plezier gebruik kunnen maken van en betrokkenheid bij de openbare ruimte.

Burgerparticipatie

1

Inwoners en ondernemers worden bij bijvoorbeeld reconstructies/herinrichtingen van wegen of het omvormen van groen actief geïnformeerd en betrokken bij de planvorming. Daarnaast wordt het initiëren van een (burger)initiatief en/of het in zelfbeheer nemen van een gedeelte van de openbare ruimte gestimuleerd en door de gemeente actief ondersteund zonder het initiatief als gemeente over te nemen.

De inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties zijn zoveel mogelijk betrokken bij de planvorming van projecten. Wij hebben daarbij actief gecommuniceerd via onze gebruikelijke kanalen.

Door het zelfbeheer te stimuleren bij onder andere projecten of initiatieven is het aantal zelfbeheerders met 36 toegenomen. Er zijn nu in totaal 725 inwoners of ondernemers die een stukje van de openbare ruimte onderhouden.

Doel 2: Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen (denk aan parkjes, speeltoestellen, wegen, parkeervoorzieningen, bankjes) biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven.

Afval

2

Het Grondstoffeninzamelplan 2017-2020 (2016-469) is in die periode het kader waarbinnen wij ons afvalbeleid stapsgewijs uitvoeren. Het doel is dat in 2020 elke inwoner per jaar maximaal 121 kg restafval produceert.
Uit het totaal aan maatregelen van het 'Uitvoeringsplan' staan voor 2018 de volgende activiteiten gepland:

2a

wekelijkse inzameling van GFT-afval in de zomerperiode (i.p.v. 1x per 2 weken)

Maatregel is doorgevoerd.

2b

beschikbaar stellen van GFT-verzamelcontainers voor hoogbouwbewoners die GFT willen scheiden;

Bij het Wenckebachplantsoen is op verzoek van een van de bewoners een verzamelcontainer voor GFT geplaatst. We monitoren nu het gebruik. (In 2019 wordt het aantal locaties verder uitgebreid.)

2c

raadsvoorstel m.b.t. een evaluatie naar de kansen en mogelijkheden van “bronscheiding” versus “nascheiden”.

Het onderzoek naar de kansen en mogelijkheden van “bronscheiding” versus “nascheiden” is afgerond. De uitkomst van het onderzoek en de input van de raad (via de RIA in januari 2019) worden verwerkt in een raadsvoorstel voor het vervolg van het Grondstoffeninzamelplan, dat in het eerste kwartaal van 2019 aan de raad wordt voorgelegd.

Riolering en Waterhuishouding

3

Wij zamelen afvalwater en afvloeiend hemelwater in en voeren het af en hebben een zorgplicht voor grondwater. Dit is vastgelegd in het verbreed gemeentelijk rioleringsplan (vGRP).
De belangrijkste activiteiten in 2018 zullen zijn:

3a

Wij stellen een nieuw (verbreed) Gemeentelijk Rioleringsplan (vGRP) op voor de periode 2019 t/m 2023.

Het 'vGRP 2019-2013' is door de raad op 11 oktober 2018 vastgesteld.

3b

Wij stellen een jaarprogramma Water 2018 op, waarin maatregelen zijn benoemd voor de kwaliteit, het functioneren en de beleving van stedelijk water

Vanuit het jaarplan Water 2018 is uitvoering gegeven aan de ‘Impulsregeling klimaatadaptatie in de stad 2018’ in samenwerking met het waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden (HdSR). Van de 2 klimaatadaptieve maatregelen is die langs de Langelaan (inzet kroosslurper en het vergroten van de watergang) uitgevoerd en is de uitvoering van een set aan maatregelen in de Ruituigenbuurt als gevolg van verschuivingen in de planning Betere Buurten doorgeschoven naar 2019.

3c

Wij geven een vervolg aan de uitvoering aan amendement 2016-279 van de Raad en werken mee aan het maalvaardig maken de poldermolen Oudegein.

Door HdSR is in samenwerking met onze gemeente een voorlopig ontwerp opgesteld. Aanbesteding volgt in 2019.

Openbaar groen

4

Het in 2017 vastgestelde Groenstructuurplan Nieuwegein (2017-151) is de leidraad voor het ontwikkelen en behouden van het “groene geraamte” van Nieuwegein en geeft aan welke meerjarige acties er nodig zijn om dit adequaat te kunnen doen.
Op basis van dit plan staan in 2018 de volgende activiteiten gepland:

4a

Wij bieden het groenbeheerplan aan, inclusief de financiële vertaling van het benodigd onderhoud.

Het groenbeheerplan is in het 1 e kwartaal aangeboden aan de raad. Bij het vaststellen van de Nota Kapitaalgoederen (2018-183) zijn alle beheerplannen (waaronder ook het ‘beheerplan Groen’) door de raad vastgesteld.

4b

Wij geven uitvoering aan de ‘Wet natuurbescherming’. De gemeente heeft daarbij verschillende mogelijkheden. Voordat hierin keuzen gemaakt worden, onderzoeken we ook mogelijkheden waarbij sprake is van regionale samenwerking. De verwachting is dat in 2018 hiertoe de eerste verkenningen gaan plaatsvinden.

Er heeft een eerste ambtelijke verkenning plaatsgevonden en er is aansluiting gevonden bij de Provincie. Dit is aanleiding geweest tot het doen van nader onderzoek in 2019.

4c

Het onderhoud van het openbaar groen wordt opnieuw aanbesteed.

De aanbesteding is in het 4 e kwartaal afgerond. Duurzaamheid heeft daarin een belangrijke rol gespeeld.

Spelen

5

Speelruimte/speelvoorzieningen maken een belangrijk onderdeel uit van de bewonersinitiatieven die bij de gemeente worden ingediend.

5a

Omdat het bestaande 'Speelruimtebeleidsplan' verouderd is, wordt in de eerste helft van 2018 een nieuw speelruimtebeleidsplan opgesteld. In het kader van Betere Buurten is gebleken dat het kwaliteitsniveau van de speelruimte/speelvoorzieningen een extra impuls nodig heeft en meer gerealiseerd moet worden ‘van buiten naar binnen’. Dat geldt niet alleen binnen Betere Buurten, maar ook bij bewonersinitiatieven vanuit de hele stad. Het opstellen van het speelruimtebeleidsplan gebeurt in nauwe samenwerking en afstemming met het Sociaal Domein, de afdelingen Toezicht, Veiligheid en Leefbaarheid en Ruimtelijk Domein, de wijkplatforms en alle inwoners van de stad.

Vanwege het algemeen kaderstellende karakter van het beleidsstuk is gekozen voor de term Speelvisie. De visie is sinds eind 2018 in concept af. Daarvoor is input verwerkt vanuit de breed samengestelde interne werkgroep uit de verschillende domeinen, een groep stakeholders uit onder meer wijkplatforms, jeugdwerk en sport en uit de RIA van 30 augustus 2018. Om de uitwerking van de visie in de wijken en dus de realisatie daarvan ‘van buiten naar binnen’ uit te proberen, wordt samen met de bewoners een pilot uitgevoerd in de wijk Zandveld. Deze is op tijd afgerond om de Speelvisie inclusief uitvoeringsplan ter besluitvorming aan te bieden in de raad van mei 2019.

Onderhoud wegen en civiele kunstwerken

6

De volgende grootschalige werkzaamheden worden uitgevoerd:

6a

vervanging van de Oranjebrug te Vreeswijk (uitgesteld naar 2018 om de werkzaamheden, die veel en lang overlast zullen geven, in het – nog te bepalen – meest ideale moment van het jaar uit te kunnen voeren);

De aanbesteding is geweest. De renovatie van de Oranjebrug is verplaatst naar 2019 t.g.v. een tekort in het beschikbare budget. Inmiddels is in de NJN een extra budget toegekend.

6b

uitvoering restauratie van de brug over het Inundatiekanaal in de Overeindseweg (in 2017 is dit project aanbesteed);

De voorbereiding is nagenoeg afgerond. De restauratie van de Inundatiebrug is, om overlast voor de omwonenden te beperken, inmiddels gekoppeld aan de realisatie van de fietsstraat Overeindseweg aangezien het direct grenst aan dit project. Daardoor is samenwerking met gemeente Houten noodzakelijk; gemeente Houten is inzake de fietsstraat nog in overleg met de Provincie op zoek naar extra subsidie. Daarom is de uitvoering dit project doorgeschoven naar 2019.

6c

wegenonderhoud Plettenburgerbaan (tussen Binnenwal-Marconibaan);

Nadere technische onderzoeken bleken noodzakelijk en zijn inmiddels gestart. De uitvoering is nu voor 2019 gepland.

6d

grootschalig herstraten Prinsessenweg-Waalstraat en ruime omgeving in Vreeswijk.

De inhoudelijke voorbereiding moet nog worden opgestart.

Betaald parkeren en fietsparkeren binnenstad

7

Parkeren van fietsen en auto's vormt een onderdeel van het bezoek aan de binnenstad. Met diverse aanpassingen verbeteren wij de bereikbaarheid en de bruikbaarheid van alle (fiets)parkeervoorzieningen in de binnenstad. Deze maatregelen kunnen een bijdrage leveren aan de stimulans om bezoekers vaker te laten terug komen en daar langer te laten verblijven.

7a

In de oudere delen van de parkeergarage Cityplaza vervangen we in 2018 verlichting, bewegwijzering en markering.

Dit staat gepland voor de zomer 2020. Dit wordt veroorzaakt vanwege de beperkte mogelijkheden in een jaar waarin de renovatiewerkzaamheden uitgevoerd kunnen worden (sowieso kan dit alleen in de zomervakantie, omdat dat de rustigste periode is). We zijn inmiddels gestart met de voorbereiding van de aanbesteding van de verlichting. Ook voor de bewegwijzering is een plan gemaakt. Het totale integrale renovatieplan is nog niet gereed. Ook moeten er nog afspraken worden gemaakt tussen de 3 eigenaren omtrent de bekostiging van de renovatie.

7b

In de fietsenstallingen maken papieren bonnetjes plaats voor een digitaal scansysteem.

Het scansysteem is ingevoerd.

7c

In alle (fiets)parkeervoorzieningen is de veiligheid op niveau.

Er wordt actief gemonitord op sociale veiligheid, brandveiligheid en ook op gebouwveiligheid. Uit dat laatste is bv. de scheurvorming in parkeergarage Theater geconstateerd.

7d

Over de genoemde acties is regulier overleg met de stakeholders in de binnenstad in het kader van het verbeteren van het aankomst- en verblijfsdomein.

Met Stichting Binnenstadsmanagement Nieuwegein (SBN) en Wereldhave is het overleg op gewenst niveau. Ook participeert het Parkeerbedrijf in het regulier ‘Keurmerk veilig ondernemen’ (KVO)-overleg.

Verkeer en vervoer

8

Wij geven uitvoering aan het Gemeentelijk Mobiliteitsplan+ (GMP+) in nauwe afstemming met het onderhoudsprogramma Wegen. Daarbij ligt in 2018 de focus op:

8a

veilige loop- en fietsroutes in de omgeving van (basis)scholen;

De doelstelling om veilige loop- en fietsroutes in de omgeving van (basis)scholen te realiseren en om knelpunten aan te pakken is deels behaald. In Batau Noord hebben wij de Heemraadsweide (met Provinciale subsidie) verkeerveiliger gemaakt. In Hoog Zandveld (brede school Lupinestraat) is het project in de uitwerkingsfase en zijn gesprekken gestart om in samenwerking met de scholen (inclusief kinderen!) een verkeersknelpunt bij de schoolingang aan te pakken. Realisatie staat gepland voor 2019.

8b

het project ‘Nieuwegein Fietst!’: het stimuleren van het gebruik van de fiets, door het actief benaderen van doelgroepen in de maatschappij met als doel hen acties te laten overnemen en/of nieuwe te initiëren met als doel ‘Nieuwegein Fietst!’ voor langere tijd te borgen;

In samenwerking met de Provincie is een fietsambassadeur aangesteld die een jaar lang ‘Nieuwegein Fietst!’ uitdraagt in de samenleving en initiatieven stimuleert. Enkele acties: i.s.m. SportID (buurtsportcoaches) worden leden voor fietsclubs geworven en scholen geënthousiasmeerd voor scholenprojecten; fietsevents zijn/worden in kaart gebracht en gepromoot via social media (o.a. Facebook @Ngeinfietst: (al meer dan 550 volgers) en website www.nieuwegeinfietst.nl ); samenwerking met ‘Onze Stad Nieuwegein’ waarbij een pagina op hun site gevuld wordt over ‘Nieuwegein Fietst!’ en er via hen geblogd mag worden.

Er heeft een drietal fietsveiligheidstrainingen voor senioren plaats gevonden, verzorgd door de Fietsersbond.

8c

de veiligheid van fietsverbindingen in de binnenstad;

Het verbeteren van fietsmogelijkheden en –verbindingen is een belangrijk speerpunt in de ontwikkeling van City. In 2018 hebben daartoe fietstellingen plaatsgevonden. Met deze gegevens krijgen we een beter beeld hoe intensief de fietsroutes gebruikt worden en waar deze belangrijke (vracht)auto- en openbaar vervoerroutes kruisen. Dit alles is input voor voorstellen van fietsmaatregelen.

8d

het verbeteren van de snelbusverbindingen (lijnen 283 en 287) met De Uithof/Utrecht Science Park; dit is nog noodzakelijker geworden omdat het mogelijke alternatief de Uithoflijn (tram) later dan de geplande start in juli 2018 zal gaan rijden.

De snelbussen vanuit IJsselstein en Vianen (283, 287) rijden inmiddels door Nieuwegein maar stoppen hier nog niet. De provincie en U-OV hebben, in overleg met Nieuwegein, besloten pas vanaf december 2019 enkele belangrijke haltes in Nieuwegein in de dienstregeling van deze lijnen op te nemen. Dit besluit is genomen omdat het niet mogelijk bleek een veilige haltevoorziening te realiseren op de Zuidstedeweg ter hoogte van de Kapittelstede. Er wordt gestudeerd op een alternatieve oplossing.

Uitvoering Actieplan Geluid

9

Naar verwachting wordt het Actieplan Geluid 2018-2022 in de eerste helft van 2018 door de Gemeenteraad vastgesteld; in de 2 e helft nemen wij de eerste, nog nader te bepalen, projecten in uitvoering.

Vaststelling van het Actieplan Geluid 2018-2022 zal nu naar verwachting in 2019 plaats gaan vinden (zie programma Wonen en Economie).

Pas daarna kan met het in uitvoering nemen van de eerste, nog nader te bepalen, projecten worden begonnen.

Overige wat doen we nog meer

10

We blijven betrokken bij de selectie van nieuwe buurt(en) o.b.v. de 'Uitgangspunten vervolg Betere Buurten' (2017-285).

Hieraan is voldaan.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde
2018

Realisatie 2018

1. Wijkbeoordeling inwoners.
(Schaal van 1 tot 10.)

 > 6

 > 6

> 6

2. Percentage afwikkeling van meldingen openbare ruimte binnen 14 dagen/aangegeven normtijd.

75% 

 > 70%

75%

3. Percentage vervolgmeldingen.

 4,8%

 < 10%

5%

4. Percentage tevreden afwikkeling van vragen/ meldingen uit wijkplatformvergaderingen.

 100%

 100%

80% *

5. Aantal gebiedsteams met een wijkplan.
(Maximum is 5.)

5

5

5

6. Totaal strekkende meters vervangen en/of nieuw gerealiseerde geluidafscherming.

2.300

0

(want project is afgerond)

0

7. Groeipercentage gebruik OV.

3,6

2,5%

-0,6 **

8. Bezettingsgraad parkeergarages.
Het gemiddelde aantal bezette parkeerplaatsen gedurende de openingsuren, uitgesplitst naar parkeergarage, uitgedrukt in procenten.

Cityplaza: 25%
Stadshuis: 27%

Theater: 16%

Cityplaza: 24%
Stadshuis: 26%

  Theater: 16%

Cityplaza: 25%
Stadshuis: 27%
Theater: 17%

9. Betalingsbereidheid straatparkeren.
(De som van alle geparkeerde voertuigen met een geldig parkeerbewijs (parkeerticket, parkeervergunning of mobiel parkeeractie) gedeeld door het totaal aantal geparkeerde voertuigen, uitgedrukt in procenten.)

96%

Minimaal 96%

98%

10. Klanttevredenheid parkeergarages
(Waarderingscijfer voor algemene tevredenheid van garageparkeerders.
Gemeten op schaal van 1 (laag) tot 5 (hoog).)

3,7

4,0

3,9 ***

11. Klanttevredenheid straatparkeren ( Waarderingscijfer voor algemene tevredenheid van straatparkeerders. Gemeten op schaal van 1 (laag) tot 5 (hoog).)

3,9

4,0

3,8 ***

12. Benchmark regionale parkeertarieven.
(De afwijking van het reguliere uurtarief in de parkeergarages in de binnenstad van Nieuwegein ten opzichte van het reguliere uurtarief in de parkeergarages in de regio.)

Nieuwegein wijkt met haar tarief – €0,20 tot + €0,20 af van de tarieven in gemeenten in de regio. Alleen de afwijking met gemeente Utrecht is (veel) groter.

Uurtarief in
Nieuwegein is gelijk of minder dan het gemiddelde uurtarief in de regio.

€ 0,05/uur boven het gemiddelde (€ 2,25/uur).

* 100% beantwoording is niet gerealiseerd door capaciteitstekort bij de wijkcoördinatoren in 2018, waardoor niet alle vragen (direct) opgepakt zijn.
** Zeer voorlopig getal, want het is nog te vroeg in het jaar: het definitieve getal moet nog bekend worden.
*** Bron: Klanttevredenheid 2018 BMC Onderzoek.

Thema Veiligheid

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 1: Sociale Veiligheid en criminaliteit

In het Integraal Veiligheidsplan zijn voor de komende vier jaar ambities benoemd op het gebied van sociale veiligheid en criminaliteit. Middels het uitvoeringsplan wordt geprioriteerd in de realisatie van die ambities, waaronder met name de volgende actiepunten worden benoemd:

1

delicten met een grote impact op het slachtoffer, zoals woninginbraak en autokraak, dringen we terug door een mix aan maatregelen: zowel preventief als repressief en met extra aandacht tijdens het donkere dagen offensief;

Cijfers van autokraak en woninginbraak zijn fors gedaald.
Er is gezamenlijk opgetrokken tussen Stadstoezicht en politie onder andere tijdens het donkere dagen offensief. Dit heeft goede resultaten opgeleverd met aanhoudingen van verdachten.

2
 

er wordt uitvoering gegeven aan de aanpak van ondermijning op basis van prioritering met de veiligheidspartners. Thema's zijn drugs en mensenhandel;

Er is uitvoering gegeven aan de aanpak van ondermijning. Signalen zijn opgepakt in een ambtelijk signaaloverleg Er hebben diverse integrale controles plaats gevonden. Dit heeft tot handhavend optreden geleid waaronder een aantal sluitingen. Om de aanpak van Ondermijning adequaat vorm te geven is meer inzet nodig. In 2018 is voor een projectleider Ondermijning budget beschikbaar gesteld.

3

uitvoering Plan van Aanpak Drugs waarbij de focus ligt op voorlichting, signalering, bespreekbaar maken van het onderwerp en deskundigheidsbevordering. Met deze aanpak krijgen we een scherper beeld van de problematiek. In 2018 zullen de eerste resultaten worden geëvalueerd;

Medewerker Jellinek die door de gemeente is ingehuurd heeft veel professionals gezien.  Zij herkennen echter niet veel of ernstige drugsproblematiek. Toch erkennen veel professionals wel dat het goed is om meer aandacht te hebben voor het onderwerp. Dat is terug te zien in het verzoek voor verdere activiteiten zoals extra training, consultatie en adviesgesprekken.

4

uitvoering plan van aanpak Nypelsplantsoen in nauwe samenwerking met o.a. Mitros, politie, Movactor en Geynwijs;

Uitgangspunten Aanpak Nypels zijn samen met betrokken partners opgesteld en goedgekeurd door stuurgroep. Deze uitgangspunten geven richting aan de Aanpak Buurt en de Aanpak Groep.

5

voor criminele kopstukken passen we de Top-X aanpak toe;

Twee keer per jaar vindt een update plaats van de top x lijst. De informatiemakelaar van het veiligheidshuis geeft samen met betrokken partners vorm aan deze aanpak. Er staan nu 16 personen op de Top X lijst.

6

veiligheid doen we met elkaar: stimuleren van de meldingsbereidheid en betrokkenheid onder bewoners;

De buurttent is diverse keren ingezet.  Extra aandacht geweest voor Whatsappgroepen:  nieuwe groepen zijn door bewoners opgestart. Hiervoor is een informatiepakket ontwikkeld. In september is de veiligheidskrant verspreid onder inwoners met tips en informatieve artikelen.

7

door gebruik van het nieuwe veiligheidsinformatiesysteem wordt een impuls gegeven aan informatie gestuurde veiligheidsaanpak. Met actuele data kan worden bepaald in welke buurt en voor welke incidenten interventies nodig zijn en kan worden gevolgd of de veiligheidssituatie daardoor verbetert;

Sinds 2018 vindt er twee wekelijks een handhavingsoverleg plaats met oov, stadstoezicht en politie als deelnemers. Hier worden actuele veiligheidscijfers besproken, duiding gegeven, acties afgestemd en gekeken waar in de toekomst inzet nodig is op basis van verwachtingen.

8

intensieve samenwerking met partners: politie, OM, woningcorporaties, jongerenwerk, scholen, Halt etc. om het uitvoeringsplan te realiseren;

Is bij alle thema’s uitgangspunt dat we alleen resultaten kunnen behalen als we samen werken. Nieuwe impuls met samenwerkingspartners in aanpak Nypels en woonoverlast.

9

samenwerking en kennisuitwisseling versterken met gemeente Utrecht/regiogemeenten;

Op het thema ondermijning is de samenwerking met de buurgemeenten Houten en Vianen geïntensiveerd.

10

Nieuwegein participeert in het voortraject van de totstandkoming van een nieuwe Regionale Veiligheidsstrategie voor de periode 2019-2022.

Nieuwegein heeft hierin geparticipeerd

Doel 2: Fysieke veiligheid

11

In het Beleidsplan van de Veiligheidsregio Utrecht is benoemd op welke wijze invulling wordt gegeven aan voorbereiding op rampen en crises. In het beleidskader Omgevingsrecht zijn onder andere meerjarenambities opgenomen over toezicht rondom het vakgebied bouwen. In het uitvoeringsplan Omgevingsrecht worden daartoe de prioriteiten voor 2018 benoemd om die ambities op het gebied van (bouw)toezicht te realiseren. Actiepunten in 2018 zijn:

12

intensivering van toezicht op bouwwerken met veel gebruikers, minder zelfredzame personen of brandgevaarlijke situaties;

Na een druk eerste half jaar in 2018 met veel werk voortkomend uit de brand Ravenswade heeft het aantrekken van extra personeel bij de groep bouwen bijgedragen aan het creëren van werkruimte voor dit speerpunt. Dit heeft tot gevolg gehad dat er weer is begonnen om Controles Bestaande Bouw uit te voeren. Er zijn in 2018 26 controles uitgevoerd.

13

bij werkzaamheden rond bouwen en slopen wordt prioriteit gegeven aan brandtechnische veiligheid, constructief veilige gebouwen en het veilig kunnen vluchten bij brand;

Er is bij controles bestaande bouw en nieuwbouw prioriteit gegeven aan brandtechnische veiligheid, constructief veilige gebouwen en veilig kunnen vluchten. Bij sloop is prioriteit gegeven aan het goed verwijderen en afvoeren van asbest. Intern zijn alle gemeentelijke taken en processen rondom asbest geactualiseerd.

14

intensief toezicht op bouwkundige onderdelen bij openbare evenementen;

Evenementen waarbij bouwkundige risico’s waren te verwachten zijn door een van de inspecteurs geschouwd. Voorbeelden de opbouw van de schaatsbaan Wintercity, de kermis, evenement Muntplein met tenten.

15

bouw brandweerpost Nieuwegein Zuid;

Het project is binnen vooraf gestelde planning en budget afgerond.

16

inventariseren industrie- en bedrijventerrein.

Vanaf 24 oktober is het project actualisatie bedrijvenbestand de operationele fase in gegaan. Het doel van dit project is:
A)De beheersing van de verschillende milieurisico’s versterken; B)Een effectievere handhaving en toezicht vormgeven;  C) De veiligheid van de inwoners en het milieu beter waarborgen.
Inmiddels zijn de eerste resultaten bekend en wordt hier in 2019 opvolging aan gegeven.

Overige wat doen we nog meer

17

Digitaal opkopersregister (DOR)geïmplementeerd

DOR geïmplementeerd voor goudopkopers en telefoonwinkels

18

Adequate inzet bij OOV-incidenten

Bestuurlijke maatregelen getroffen waar nodig. Bijvoorbeeld extra toezicht, sluiting van woningen en bedrijven en tijdelijk cameratoezicht. Verder is meegewerkt aan acties vanuit de politie (inval growshops)

Effectindicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde 2018

Realisatie 2018

Veiligheidsgevoel (percentage)

Niet bekend, wordt twee jaarlijks gemeten 

<27 %

pm

Criminaliteitscijfer (aantal per 1.000 inwoners)

58,4 

<68 

55,9

Overlastmeldingen (aantal per 10.000 inwoners)

69*

150*

46

Naleefgedrag Omgevingsrecht (percentage)

44%

46%

pm

Naleefgedrag bij openbare activiteiten (percentage)

Nog niet bekend

69%

pm

* betreft alleen jeugdoverlast

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde 2018

Realisatie 2018

Aantal autokraken

-20% (843)

800

651

Aantal woninginbraken

-20%   (260)

275

223

Aantal top x uitgestroomd

3

5

Aantal bestaande bouw controles

16

40

26*

Aantal thema controles

10

30

pm

* door onderbezetting is de streefwaarde niet behaald.

ga terug