Jaarverslag 2018

Programmaverantwoording

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Rood: doelstelling niet behaald/activiteit niet uitgevoerd
    Groen: doelstelling behaald/activiteit uitgevoerd
     Geel: doelstelling deels behaald/ loopt/activiteit is in uitvoering
     Blauw: Extra inzet/nieuwe ontwikkeling/niet voorziene activiteit, wel uitgevoerd of gestart

Thema Versterking eigen kracht

Effectindicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde 2018

Realisatie
2018

1. Inwoners geven aan grip te hebben op/ richting te kunnen geven aan hun eigen, plezierig leven  (sociale kracht in sociale kracht monitor, schaal 1-5)

4,0

 4,0

4,0

2. Collectieve zelfredzaamheid (sociale kracht monitor, schaal 1-5)

2,8 

 3,2

2,9

4a. Aantal inwoners met een beperking dat mee doet aan vrij toegankelijke activiteiten

124

350

340

4b Aantal inwoners met een participatieplek

40

31

5a. Aantal plaatsingen van inwoners met een bijstandsuitkering dat betaald werk vindt

400

260

5b. Aantal plaatsingen van inwoners met een bijstandsuitkering dat onbetaald werk vindt
vervangen door indicator 6B)

340

88

6. Het percentage jongeren tussen 15 en 27 jaar dat onderwijs volgt en/of werkt.

93%

96%

Toelichting bij 5a en 5b: het streefcijfer is regionaal voor Lekstroom. Het realisatiecijfer is lokaal voor Nieuwegein.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

HSD programma Eigenwijks

Met dit programma zetten we stevig in op de kern van de transformatie in het sociaal domein. We investeren in het vermogen van onze inwoners om zich aan te passen aan de fysieke, mentale en sociale uitdagingen in het leven om je vervolgens maximaal te kunnen ontwikkelen en tot bloei te komen (positieve gezondheid). In plaats van overheidsinterventies stimuleren we en dagen we ze uit om zelf te investeren in het leven en hun leefomgeving en collectieve uitdagingen in de stad, wijk, buurt of straat gezamenlijk op te pakken (community-based opereren).

1

Om de verschuiving van zorg naar het sociale domein te stimuleren, gaan we de eerstelijns zorg en (zorg)aanbieders vragen wat zij nodig hebben om die vorm te geven. We sluiten daarmee aan op U10-onderzoek en delen onze inzichten met zorgverzekeraars.

Als leergemeente zijn we betrokken geweest bij de werkbijeenkomsten van het Landelijk Kennisnetwerk Welzijn op Recept over inhoud en randvoorwaarden van Welzijn op recept. Hier waren ook lokale huisartsen en welzijnscoaches bij aanwezig. Tijdens de landelijke kennisdag WOR zijn de inzichten gedeeld met eerstelijns zorg, welzijn, gemeenten en zorgverzekeraars.

2

De verwijzing op recept-methode werkt goed om mensen uit het medische model te halen en via bewegen of participatie in de samenleving te helpen hun klachten aan te pakken. We starten een pilot om nog eerder met potentiële deelnemers in contact te komen.

De onderhandelingen met de zorgverzekeraar als partner in dit project heeft langer geduurd dan verwacht. Vooralsnog start het project in 2019.

3

We starten de ontwikkeling van een datamonitor op het gebied van positieve gezondheid om zo een beeld te krijgen van zowel ziekte als gezondheid van mensen. Een monitor die beide combineert, is er nog niet in Nederland.

We zijn nog niet in staat geweest om een dergelijke monitor te ontwikkelen. De complexiteit en afhankelijkheid van andere partijen is groot.

4

We proberen samen met Lijfstyle een preventiecoalitie te sluiten met 1 of meerdere zorgverzekeraars. Daarmee willen we samenwerken om preventieactiviteiten voor risicogroepen in te zetten en duurzaam te maken.

De aanvraag voor een preventiecoalitie moet worden ingediend door een zorgverzekeraar. Zorgverzekeraars zijn hier weinig tot niet in geïnteresseerd.

5

We organiseren een dag van geluk in Nieuwegein

Op 20 april is het Congres Gezondheid en Geluk gehouden in samenwerking met het LCGW en het Antonius Ziekenhuis.
De dag is georganiseerd samen met het LCGW over het brede perspectief op gezondheid, dit noemen we positieve gezondheid. Duidelijk is dat betere ziektezorg niet meer gezondheid oplevert. De verschillende sprekers vanuit landelijk niveau (groot landelijk ziekenhuis) en de sprekers op lokaal/buurtniveau benadrukten keer op keer met veel voorbeelden uit de praktijk dat de volgende twee kernprincipes zijn: focus niet op wat afwijkend of kapot is (ziekte) maar op wat iemand wel kan cq zijn sterke kant is (leidt tot gezondheid en geluk). Dit is alleen mogelijk door de verbinding zorg, welzijn en inwoners. Hier waren we al mee bezig binnen de Transformatieagenda en krijgt in fase 3 daarvan nog meer aandacht.

6

Om de kracht en mogelijkheden van inwoners beter tot hun recht te laten komen, ondersteunen we hun initiatieven en verbinden ze. Dat doen we vanuit een communityaanpak, die we ook benutten voor het verbeteren van gezondheid en in andere projecten waar we bij betrokken zijn. Hiermee geven we voor een deel vorm aan de nota Vertrouwen in de stad. We willen daarmee de betrokkenheid van inwoners bij elkaar en/of de wijk vergroten. Daarin werken we ook samen met wijknetwerken, ondernemers, (zorg)aanbieders, maatschappelijke organisaties en het Nieuwegein Fonds op het gebied van bewonersinitiatieven. Deze manier van ondersteuning geven we al lerend vorm.

We hebben inmiddels de volgende bouwstenen ontwikkeld die in samenhang met elkaar helpen bij het ondersteunen en versterken van buurten en gemeenschappen:

  • Buurtmakersleerlijn
  • GeinsGeluk
  • Wijkcoördinatoren
  • KOEK 1 en 2

7

Bewoners en professionals gaan we ondersteunen met workshops op bijvoorbeeld het gebied van community building, inspiratie bijeenkomsten en het helpen en leren van elkaar (‘Leerlijn buurtmakers’). We doen dit in nauwe samenwerking met het Vrijwilligershuis.

Binnen de Buurtmakersleerlijn hebben inwoners en professionals elkaar via de buurtmakerscafé ondersteund en geïnspireerd. Het Vrijwilligershuis sluit volgend jaar aan.

8

We starten een campagne over het Match Fund.  Naast andere laagdrempelige vormen van ondersteuning van bewonersinitiatieven, zoals de subsidies voor de wijkplatforms en inzet van onze eigen medewerkers, willen we de bekendheid daarvan onder bewoners vergroten.

Op 14 februari is GeinsGeluk gelanceerd. Het fonds wordt als zeer positief ervaren door bewoners en inmiddels hebben 43 initiatieven er gebruik van gemaakt.
De initiatieven die gebruik hebben gemaakt van GeinsGeluk zijn zeer divers. Zij variëren van buurtbarbecues, het opknappen van speelplekken, activiteiten gericht op integratie, activiteiten voor licht dementerende ouderen, samen koken en eten tot activiteiten gericht op veiligheid, buurtontmoeting, kunst en cultuur.

9

Samen met de Tweede Verdieping onderzoeken we of de websites van EigenWijks, het Vrijwilligershuis en Uit in Nieuwegein via 1 ingang toegankelijk kunnen zijn. Dat vergroot de zichtbaarheid en vindbaarheid van wat er allemaal in Nieuwegein gebeurt

Dit is ondergebracht bij de City manager.
De activiteit is niet uitgevoerd op verzoek van en in afwachting van een nieuwe centrale website vanuit citymanagement waar de websites mogelijk bij aan kunnen sluiten.

10

We starten een pilot in de twee buurtpleinen met openstelling in de avonden en de zaterdagen. De pilot loopt twee jaar. De pilot moet laten zien of de openstelling in een behoefte voorziet. Daarna kan besluitvorming plaatsvinden over de extra openstelling van alle buurtpleinen. Ter uitvoering van de motie extra openstelling buurtpleinen is hiertoe in overleg met Movactor een voorstel uitgewerkt. Daarover bent u in 2017 geïnformeerd.

De pilot is eind 2018 van start gegaan door invoering van sleutelbeheer. Hierdoor kunnen verenigingen, clubjes voor een activiteit een sleutel van het buurtplein ophalen bij Movactor.

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

HSD programma Brede Toegang

Conform de afspraak met de gemeenteraad wordt in het najaar van 2017 de brede toegang geëvalueerd, zodat we ook daar in 2018 kunnen werken een verdere verbeteringen.
Onderdeel van de verbeteringen zijn o.a. de volgende activiteiten:

11

Er wordt gewerkt aan een effectieve intake in de Brede Toegang waarbij financiële problematiek altijd wordt uitgevraagd.

Met de overgang van Geynwijs naar de gemeente is een verbetertraject gestart waarvan de 1 ste resultaten zichtbaar worden.
Vanuit het programma Geldwijs worden op dit moment medewerkers van Geynwijs geschoold in nieuwe methodieken rondom schulden en financiële problemen. Inwoners worden hierdoor sneller geholpen bij oplossen van schulden.

12

In 2017 is samen met onze partners een verkenning uitgevoerd om de inhoudelijke samenwerking in de wijk vorm te geven. De uitkomsten van deze verkenning zijn zodanig positief dat we ernaar streven om in 2018 met deze  partners samen te werken in 3 wijkpunten:  in Zuid, Batau en Centrum. Voor de overige 2 wijkpunten onderzoeken we waar en binnen welke tijdstermijn deze gerealiseerd kunnen worden. Het wijkpunt is een plek met verschillende functies zoals informatie, advies, doorverwijzing en signalering. Het is een plek waarin professionals en vrijwilligers met elkaar samenwerken om met elkaar passende oplossingen te realiseren voor (ondersteunings-)vragen van inwoners in de buurt.

Het 1 ste wijkpunt aan de Ratelaar (buurtplein Zuid) is geopend. We zijn gestart met Geynwijs en de komende periode worden andere betrokkenen aangesloten. Het wijkpunt Centrum wordt gevestigd in het Atrium en het wijkpunt Batau is in ontwikkeling.
De realisatie van de overige wijkpunten start niet eerder dan in 2020. Een van de wijkpunten wordt gevestigd in het nieuwe gezondheidshuis (huidig EMC aan de Mondriaanlaan) op de locatie Zuilenstein.

13

We starten om in samenwerking met ROC MN en Hogeschool Utrecht jongeren een plek aan bieden in de uitvoering van de ondersteuning van inwoners. Zij leren daar onder begeleiding van ROC MN en HU. Deze geven de andere professionals ook feedback op hun functioneren en begeleiden intervisie.

De samenwerking is opgestart. De eerste concrete activiteit is de Ambachtschool op de Museumwerf.

14

We bereiden het Europese Subsidieproject CoSie voor (programma Horizon 2020). Dat moet professionals in de Brede Toegang helpen moeilijk bereikbare doelgroepen beter te bereiken door het inzetten van 'storytelling'. Die methode laat inwoners hun eigen verhaal vertellen waardoor ze hun ondersteuningsbehoefte beter kunnen duiden. Daarmee zetten we ze in hun kracht. Het project draait in 2019 en zal aansluiten op andere activiteiten om de Brede Toegang verder te
ontwikkelen.

De voorbereidende stappen zijn gezet. Het

project richt zich op de (zwerf)afvalproblemen in het Nypelsplantsoen. Dit vinden bewoners het belangrijkste probleem. Door dit aan te pakken kunnen we met bewoners mogelijk sociale problemen aanpakken. Het is een eerste stap. Het afvalprobleem leent zich voor het project omdat het een probleem is dat om andere

oplossingen vraagt dan die nu beschikbaar zijn. Om die alternatieven te vinden, zetten we nieuwe vormen van co-creatie met inwoners in. Met deze andere samenwerking, willen we ook andere sociale problemen op het spoor komen en oplossen. Door onze ervaringen in het project leren we ons beter open te stellen voor de daadwerkelijke behoeften van inwoners.

I-PGB pilot

de I-PGB pilot is opgezet door het ministerie van VWS, de gemeente Nieuwegein en nog 7 andere gemeenten nemen deel aan deze pilot. De pilot beoogd de ontschotting tussen de Wmo, Jeugdwet, WLZ, ZVW passen onderwijs en wonen te inventariseren. Via casuïstiek doen we kennis op waardoor we voorstellen kunnen doen om wet- en regelgeving aan te passen. Daardoor wordt het inde toekomst gemakkelijker om PGB te gebruiken bij complexe zorgvragen.  

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

HSD programma Iedereen doet mee: zelfredzaamheid en meedoen naar vermogen

Met dit programma versterken we de zelfredzaamheid van inwoners. En we willen kwetsbare inwoners net dat duwtje geven om net als andere inwoners deel te nemen aan activiteiten zoals sport en cultuur. Geen afzondering met aparte activiteiten meer, maar participatie. We activeren iedereen die langs de kant staat, ongeacht of dat de kant van de arbeidsmarkt, de buurt, de samenleving betreft.

15

Ook in 2018 helpen we onze inwoners met een bijstandsuitkering bij het zoeken naar (on)betaald werk. We spelen daarbij in op de aantrekkende economie.

Werkcoaches en accountmanagers van WIL hebben inwoners ondersteund bij het vinden van werk.

16

Samen met WIL werken we aan de doorontwikkeling van WIL naar WIL 2.0. Daarin zijn we op weg naar een meer lokale uitvoering van de ondersteuning van onze inwoners. Bijvoorbeeld in de vorming van het werkteam. Daarnaast blijven er onderdelen van WIL die beter op regionaal niveau kunnen worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld de verstrekking van uitkeringen.

We zijn gestart met een pilot lokaal werkteam. Hierin werken gemeente, WIL, Geynwijs en Vitras samen bij de ondersteuning van 100 inwoners naar betaald werk, onbetaald werk en arbeidsmatige activering. Deze pilot loopt door tot medio 2019.
We hebben met WIL en de regiogemeenten voorbereidingen getroffen voor een heroriëntatie op de opdracht, governance, werkwijze en financiën van WIL.

17

We werken op verzoek van, en met, de bewoners aan de duurzame inbedding van de pilot KOEK in de Rijtuigenbuurt.

De bewoners van het Rijtuigenshuis zijn hierover met elkaar in gesprek.
Het college heeft de pilot KOEK in de Rijtuigenbuurt verlengd tot 3 jaar. In deze periode zien we wat KOEK kan betekenen in de buurt, zowel op individueel als collectief niveau.

18

Op basis van de evaluatie van het KOEK-huis wordt besloten over voortzetting van het project en het mogelijk openen van een 2 e KOEK-huis in een andere buurt.

In 2018 is een tweede KOEKhuis gestart in Jutphaas-Wijkersloot, in de vorm van een mobile home. Deze staat op wisselende locaties in de wijk. Ook deze pilot heeft een duur van 3 jaar.

19

We zetten actiever in op Social return on investment. We willen meer halen uit de SROI-verplichtingen van bedrijven bij inkoop, zoals vastgelegd in ons Inkoopbeleid 2013, en kijken ook wat subsidieontvangers hierin (meer) kunnen betekenen.

We zijn ter invulling van ons SROI beleid en in afstemming met WIL actief in gesprek gegaan met bedrijven om de SROI-verplichting meer op maat in te vullen. Dat heeft bijvoorbeeld geleid tot financiering van opleidingen, sponsoring en financiering van vrijwilligersinitiatieven (in de wijk). Dit naast vervulling van vacatures en leerwerkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

20

We nodigen sociale ondernemers uit d.m.v. een 'challenge' om met initiatieven te komen waarin kansen worden gecreëerd voor een brede doelgroep, zoals langdurig werklozen, arbeidsgehandicapten en mensen die beschut werk zoeken. Te denken valt aan participatieplekken, garantiebanen, WSW/nieuw beschut of dagbesteding voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt, ondersteunen van inwoners hierbij en nieuwe recreatieve/ culinaire ondernemingen. Een participatieplek is een werkplek voor inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, waar zij leren werken, ontdekken waar zij goed in zijn en zich ontwikkelen. Het doel is dat zij doorstromen naar betaald werk. Via sociaal wijkteams en via andere relevante organisaties bieden we deze participatieplekken aan.

De challenge Nieuwegein@work is uitgevoerd. Er waren 16 inzendingen. De jury heeft De Groene Bouwhekken uitgeroepen tot winnaar. Daarnaast heeft de jury een stimuleringsbijdrage toegekend aan Dok030. De eerste inwoners zijn inmiddels gestart in een werkleertraject. Het werkteam en WIL zijn hierbij betrokken.

21

Wij bereiden voor dat in het Natuurkwartier mensen met afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring op kunnen doen.  Hierover hebben we in 2017 verkennende gesprekken gevoerd. Dit gebeurt in pilots m.b.t. duurzame voeding.

Er zijn oriënterende gesprekken gevoerd met verschillende sociale ondernemers. Dat heeft geleid tot een voorstel voor de invulling van een horeca functie binnen de doorontwikkeling Natuurkwartier.
Hierdoor ontstaan meer mogelijkheden voor werkleerplekken. Reinaerde is als bestaande partij op het Natuurkwartier actief betrokken bij de plannen, onder meer voor de begeleiding van verschillende doelgroepen.

22

We breiden de dagactiviteiten in de buurtpleinen uit. Daarmee willen we ook lichtdementerenden en hun mantelzorgers en inwoners met een GGZ-achtergrond of een niet aangeboren hersenletsel bereiken.

Het aantal activiteiten is niet uitgebreid, het aantal Nieuwegeinse deelnemers wel.
In 2018 is  er geen overeenstemming  geweest over de uitbreiding van de activiteiten met Movactor. De deelname aan dagactiviteiten is in 2018 gestegen. Het realisatiecijfer is een beetje achtergebleven omdat inwoners uit omliggende gemeenten door de welzijnscoaches toe geleid zijn naar aanbod binnen hun eigen gemeenten. Ook zijn er meer kwetsbare inwoners met een beperking, die gebruik maakten van de activiteiten op maat, doorgestroomd naar algemene activiteiten die voor iedereen toegankelijk zijn.

23

We geven extra subsidie voor de professionele ondersteuning van vrijwilligersorganisaties die zijn gericht op ondersteuning van zelfstandigheid (Handje Helpen, Algemene hulpdienst).

In 2018 zijn er m.b.v. een extra, incidentele, subsidie vrijwilligers beter in staat gesteld inwoners met een GGZ achtergrond te ondersteunen doordat zij hierin getraind zijn.

24

We stimuleren en faciliteren sportverenigingen om activiteiten met sporten en bewegen als voorliggende voorziening te organiseren voor inwoners met een beperking. De sportactiviteiten worden aangeboden via sociaal wijkteams en kunnen onderdeel uitmaken van het doelenplan. De buurtsportcoach doet de intake met de inwoner op verwijzing van het sociaal wijkteam. Inwoners met een beperking kunnen ook buiten het sociaal wijkteam om deelnemen aan de activiteiten.

In 2018 is onderzocht in hoeverre activiteiten op het gebied van sporten en bewegen als voorliggende voorziening georganiseerd kunnen worden. Gebleken is dat de hulpvraag van inwoners niet direct in één sportvraag te vangen is en dat inwoners eerst kennis willen maken met het type sport dat voor hen geschikt kan zijn. Dit wordt nu via het podium van huisartsen en sociaal wijkteam aangeboden via ‘welzijn op recept’.

25

Het ‘living lab’ participatieteam ondersteunt gedurende een jaar 10 inwoners met een beperking die vastlopen in het huidige systeem, bij het vinden van (on)betaald werk, en het organiseren van andere zaken die nodig zijn voor de inwoner om naar vermogen mee te doen.

In 2018 zijn 17 casussen besproken waarin inwoners en professionals vastliepen. Tevens heeft een evaluatie van het living lab plaatsgevonden. Op basis hiervan is besloten om het living lab in 2019 voort te zetten in de flexibele schil rondom het lokale werkteam.

26

Naar aanleiding van de evaluatie eind 2017 van de pilots Lekstroom Werkt starten we nieuwe pilots en informeren de gemeenteraad daarover.

In 2018 zijn in het kader van Lekstroom Werkt de volgende projecten uitgevoerd: de challenge Nieuwegein@work, Life coach jongeren, Grip op werk en werkleertrajecten in La Caza. Daarnaast zijn de werkleertrajecten uit 2017 voortgezet (WederX, Verhuisservice van WIJ3.0).

27

De sluitende aanpak voor jongeren met een beperking die uitstromen uit het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, zetten we voort. We werken daarbij samen met de scholen, het jongerenloket, sociaal wijkteam en Movactor. Doel is uitstroom naar een plek die maximaal ruimte geeft voor ontwikkeling.

De sluitende aanpak is gecontinueerd. Binnen de regio Lekstroom zijn 63 jongeren uitgestroomd uit het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs. Zij zijn begeleid naar vervolgonderwijs, werk of dagbesteding. Een deel van hen is nog in begeleiding naar de best passende plek.

28

Eenzaamheid willen we beter in beeld hebben. En de opvolging van signalen gaan we verbeteren. We stellen hiervoor een plan van aanpak op. Onderdeel daarvan is in ieder geval dat alle inwoners met een HH (hulp bij het huishouden)-indicatie die een beperkt sociaal netwerk hebben en eenzaam zijn, een extra half uur HH krijgen.

Er is in 2018 gewerkt aan een plan van aanpak met de volgende doelstellingen:

  • Met circa 5 partijen commitment te organiseren om outreachend te werken
  • Landelijk bewezen effectieve interventies inzetten om met name ouderen uit hun sociaal isolement te halen.
  • Bouwen aan een netwerk tegen eenzaamheid in Nieuwegein en met alle betrokken partijen het aanbod onder de doelgroep bekend te maken.

Daarnaast is de pilot Hulp bij huishouden geëvalueerd. Dit is een uitwerking van het extra half uurtje tegen eenzaamheid voortgekomen uit de motie M32 die was aangenomen in de Raad eind 2016.
De inzet van een extra half uur was vooral voor de warme overdracht van professionele zorgaanbieder naar welzijn positief. Inwoners zijn daardoor meer bekend geraakt met het welzijnsaanbod. Gezamenlijk is bekeken hoe de ondersteuningsvraag van de doelgroep – op het gebied van eenzaamheid – kan worden aangepakt. In 2019 wordt bekeken hoe deze aanpak in het ‘outreachend werken’ kan worden ingevlochten.

29

Om de participatie van kwetsbare inwoners te bevorderen, zorgen we dat er een nieuwe vorm van vrijwillig lokaal vervoer komt.

Er is een vervoersdienst gestart voor en door bewoners genaamd Automaatje.
Steeds meer inwoners weten de weg te vinden naar deze vorm van vrijwillig vervoer waarbij de ontmoeting bijdraagt aan de sociale cohesie.

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

HSD programma Kansen voor Jeugd

30

De basisinfrastructuur versterken we door:

    • te zorgen dat er (zoveel mogelijk) per wijk kwalitatief goede en toegankelijke basisvoorzieningen zijn zoals peuteropvang, scholen en (sport- en muziek) verenigingen die goed samenwerken zodat kinderen en jongeren er gemakkelijk gebruik van kunnen maken
    • te zorgen dat er in iedere wijk kwalitatieve speelplekken zijn voor kinderen en ontmoetingsplekken voor jongeren en ouders
    • samen met jongeren een uitdagend vrijetijdsaanbod voor 12-18 jarigen op te stellen
    • ouders/gezinnen te stimuleren om andere ouders/gezinnen tot steun te zijn (bijvoorbeeld via Buurtgezinnen.nl)

Om de basisinfrastructuur in Nieuwegein te versterken:

  • Er waren in 2018 genoeg plekken voor kinderen vanaf 2,5 jaar in de peuteropvang en kinderopvang en op scholen.
  • Voor jongeren tussen 12-18 jaar zijn in 2018 de programma’s De Sportieve School, Goede Start, SportID screening, Like Moving 2 Challenge, de SportMix en vakantieactiviteiten georganiseerd door de buurtsportcoaches. Hiermee komen jongeren in contact met sportverenigingen, en worden ze uitgedaagd om (meer) te bewegen. Met de activiteitenkalender Jeugd zijn jongeren geïnformeerd over activiteiten.

Buurtgezinnen is als 2 jarige pilot eind 2017 gestart door het aanstellen van een coördinator. Buurtgezinnen is gericht op preventie. Gezinnen die het zwaar hebben, worden gekoppeld aan een stabiel gezin in de buurt. Eind 2018 waren 13 vraaggezinnen met steungezinnen aan elkaar gekoppeld en waren er 2 in voorbereiding.

31

Samen met inwoners en organisaties stellen we een preventieaanpak op voor 2018-2021. Die moet  aansluiten bij de levensloop van jeugdigen, zoveel mogelijk worden uitgevoerd in hun directe leefomgeving en ervaringsdeskundigen en 'peers' moeten daarbij een nadrukkelijke rol hebben.

In het beleidskader Jeugd (2018-377) is de preventieve aanpak uitgeschreven die in het Programma Kansen voor Jeugd per 2019 wordt ingevuld. Ingezet wordt op opvoedondersteuning (zoals oudernetwerkwerken, ouder-kind ochtenden en handje helpen), pedagogische interventies (bv bij complexe scheidingen om GGZ bij kinderen te verminderen/ voorkomen). Met onze partners hebben we regelmatig over de gewenste inzet gesproken en in oktober een werkconferentie gehouden. In 2019 maken wij dit verder concreet. Hierin zoeken wij ook het gesprek met ouders en jongeren als ervaringsdeskundigen.

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

HSD programma Geldwijs

32

We maken met WIL afspraken om in de dienstverlening naar inwoners met financiële problemen de laatste wetenschappelijke inzichten m.b.t. gedragsverandering te gebruiken.

Eind 2017 is gestart met de Pilot Schuldenvrij waarin de methodieken Krachtwerk en Mobility Mentoring worden gecombineerd. Vanaf 2018 worden via deze pilot ook inwoners begeleid. Daarnaast is samen met WIL en de andere Lekstroomgemeenten gewerkt aan een plan van aanpak over gedragsverandering. Gezamenlijk is bepaald welke methodieken en theorieën aanknopingspunten bieden voor WIL en de gemeenten en op welke wijze we daar binnen de regio de komende jaren mee aan de slag gaan. Het plan van aanpak is 20 december besproken in het Bestuurlijk Platform Sociaal Domein Lekstroom.

33

We ontwikkelen passende effectieve ondersteuning voor de groeiende groep jongeren tussen de 18 en de 27 jaar met schulden. Daarmee moeten zij in staat zijn hun school af te maken of een baan te vinden.

In 2018 is meer onderzoek gedaan naar de doelgroep 18 tot en met 27 jaar en is met name gekeken waar deze doelgroep nu tegenaan loopt als zij schulden hebben. De uitkomsten hieruit worden in 2019 verder verwerkt in een plan van aanpak.

34

We vergroten het bereik van de regelingen voor kinderen in armoede, die we hebben ingesteld met het geld dat het Rijk beschikbaar heeft gesteld en die we in het derde kwartaal zijn gaan uitvoeren. En we vergemakkelijken waar mogelijk de aanvraagprocedures. Samen met kinderen evalueren wij de regelingen in de tweede helft van het jaar.

Conform het plan van aanpak is dit jaar extra geld besteed aan de communicatie voor kinderen in armoede. Zo wordt vanaf de zomervakantie elke schoolvakantie de activiteitenkalender verspreid waarin goedkope of gratis activiteiten staan, ook vragen we hierbij aandacht voor de kindregelingen. Daarnaast is in 2018 gestart met het ontwerpen van nieuw informatiemateriaal voor kinderen (zoals folders). Deze worden in 2019 verspreid. De bestedingslijnen uit het plan van aanpak zijn in het tweede helft van 2019 geëvalueerd. Dit hebben we samen met kinderen gedaan. Deze evaluatie is inclusief begeleidende brief op 7 december naar de raad verzonden.

nw 35

Finance Event voor werkgevers

In november 2018 hebben we vanuit de gemeente een Finance Event voor werkgevers georganiseerd. In een lezing en workshops is tijdens dit event onder andere managers en P&O-adviseurs meer verteld over: de effecten van schulden (voor zowel de werknemer als de werkgever); hoe herken je schulden bij een werknemer; en op welke manieren kan een werknemer geholpen worden (onder andere doorverwijzing naar gemeentelijke ondersteuning). Daarnaast is, tijdens de avond, gericht aan de werkgevers gevraagd hoe wij als gemeente werkgevers beter kunnen ondersteunen op dit gebied.

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Schoolgebouwen en sportaccommodaties 2030

36

In de 2017 aan u voorgelegde ambitie is onder meer aangegeven dat we van 12 naar 10 sportaccommodaties willen gaan. De voorkeursscenario's voor deze herijking worden uitgewerkt. Daarin wordt de businesscase meegenomen van Koveni (initiatief sporthal) en de samenwerking/gebruik sporthal ’t Veerhuis. Daarnaast wordt de planontwikkeling voor de wijken Doorslag en Vreeswijk voortgezet.

De haalbaarheid van een sporthal van Koveni op het sportpark Parkhout-Zandveld is verder uitgewerkt, evenals het verdere traject rondom de sportvoorzieningen in Doorslag en Vreeswijk. In 2019 volgt hierover een raadsvoorstel.
In januari is een huurovereenkomst tussen de gemeente en SSCCV getekend voor het gebruik van sporthal ’t Veerhuis.

37

In de 2017 aan u voorgelegde ambitie is ook aangegeven dat we van 21 naar 12 onderwijsvoorzieningen willen gaan. In de kadernota 2018 zijn de investeringen opgenomen voor de 1e fase 2017 – 2021 “onderwijshuisvesting – sportaccommodaties 2030” met daarbij een financiële doorkijk over de gehele periode 2018 – 2030. De plan-ontwikkeling voor de wijken Doorslag en Vreeswijk wordt met alle betrokken partijen in 2018 voortgezet. Aan de orde komen daarin de inhoudelijke samenwerking, het daartoe opstellen van programma's van wensen en eisen en de herinrichting van de omgeving.

De haalbaarheid van het verdere traject rondom de sportvoorzieningen in Doorslag en Vreeswijk is verder uitgewerkt. In 2019 volgt hierover een raadsvoorstel.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde 2018

Realisatie
 2018

Tevredenheid inwoners over informatieve waarde sociale kaart (waardering voor kunnen vinden wat men zocht)

3,4

 3,6

in 2018 is geen Geynwijs onderzoek gehouden

Tevredenheid inwoners over deskundigheid professionals Geynwijs in de Geynwijspunten t.a.v. informatie en advies

3,4

3,8

in 2018 is geen Geynwijs onderzoek gehouden

Tevredenheid inwoners over deskundigheid professionals Geynwijs t.a.v. het proces om tot het doelenplan te komen

3,4 

3,8

in 2018 is geen Geynwijs onderzoek gehouden

Tevredenheid over tijd tussen eerste contact en start ondersteuning

3,4

3,8

in 2018 is geen Geynwijs onderzoek gehouden

Terugbeltijd stichting Geynwijs: binnen 2 dagen

29%

80%

wordt sinds de overkomst naar de gemeente niet meer gemeten

Deelnemers KOEK

ca.30

>30

50*

Aantal activiteiten dat samen met jongeren is opgesteld

6

6

Aantal koppelingen Buurtgezinnen.nl

15

13 koppelingen, 2 in voorbereiding

*Als we kijken naar het maatschappelijk effect van KOEK1, zien we dat zich in het project cirkels van gebruikers ontwikkelen. In de eerste en tweede cirkel zitten gemiddeld 50 bewoners die intensief (10) en gemiddeld (40) betrokken zijn in het project. Daarbuiten zit een derde cirkel van bewoners van circa 200 die op enigerlei wijze merken dat het project in hun buurt is. Bijvoorbeeld omdat meer activiteiten zijn in de buurt, er kunstwerken komen, buurttuinen of er wordt meer gegroet op straat.

Thema Ondersteuning

Effectindicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde 2018

Realisatie
 2018

1 en 2.Vrijwilligers en mantelzorgers achten zich voldoende toegerust voor de taak

59% is niet of nauwelijks overbelast

60%

De Sociale kracht monitor is van vorig jaar dus de cijfers over 2018 zijn gelijk aan de cijfers over 2017

2. Tevredenheid vrijwilligers over hun ondersteuning (1)

Inwonersenquête 2019

4,0

3,7

3. Inwoners vinden de geboden ondersteuning passend.

De Sociale kracht monitor is van vorige jaar dus de cijfers over 2018 zijn gelijk aan de cijfers over 2017

70%

69%

4. Inwoners met een beperking of een tijdelijke problematiek gaan zelfstandig  wonen vanuit een intramurale setting (2)

35:
25 uitstroom MO/BW en 10 bij Jeugd

3,8

3,5

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

HSD programma Brede Toegang

 1

Conform de afspraak met de gemeenteraad wordt in het najaar van 2017 de brede toegang geëvalueerd, zodat we ook op dat onderdeel in 2018 kunnen werken aan verdere verbeteringen.
We zetten daarbij de persoonsgerichte aanpak (PGA) voort naast de reeds bestaande aanpak van complexe multiprobleemgezinnen (CMPG). We voeren daarin ketenregie over professionals vanuit diverse sectoren in casussen met een focus op veiligheid (overlast en criminaliteit). In 2018 evalueren we de PGA.

Het verbeterplan dat is opgesteld op basis van de evaluatie wordt planmatig uitgevoerd. Daarbij is onze eerste prioriteit geweest ‘de basis op orde’. Geynwijs is daartoe onderdeel geworden van de gemeentelijke organisatie. Dat heeft veel energie en tijd gevraagd van alle betrokkenen, zowel van professionals als van inwoners.  Ook in 2019 zal dat nog de nodige aandacht vragen.  
De PGA is in de 1 e helft van 2018 geëvalueerd met betrokken ketenpartners en heeft in samenspraak met hun geleid tot een enkele aanpassing van het werkproces.

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

HSD programma Iedereen doet mee: zelfredzaamheid en meedoen naar vermogen

Met dit programma versterken we de zelfredzaamheid van inwoners. En we willen kwetsbare inwoners net dat duwtje geven om net als andere inwoners deel te nemen aan activiteiten zoals sport en cultuur. Geen afzondering met aparte activiteiten meer, maar participatie. We activeren iedereen die langs de kant staat, ongeacht of dat de kant van de arbeidsmarkt, de buurt, de samenleving betreft.

2

Kortdurend verblijf (ook wel logeeropvang genoemd) wordt een voor iedereen toegankelijke, algemene voorziening en doorontwikkeld tot een vorm van respijtzorg.

Kortdurend verblijf is qua inhoud, locaties en gebruik in beeld gebracht. Er is een onderzoeksopzet gemaakt naar de meest optimale vorm van respijtzorg (even op adem komen) in de vorm van verblijf. De behoefte van mantelzorgers van inwoners met verschillende soorten beperkingen aan deze vorm van respijtzorg is hierin leidend.
Kortdurend verblijf maakt nu onderdeel uit van deze onderzoeksopzet.

3

We ondersteunen financieel de verdere ontwikkeling van het Vrijwilligershuis. Dat is er voor, door en met vrijwilligers. Er komt een digitaal platform en fysieke plek(ken) waar iedereen gebruik van kan maken. Hier wordt de match tussen vraag en aanbod van vrijwillige inzet gemaakt; kennis, kunde en materialen gedeeld;  informatie en advies gegeven; deelgenomen aan cursussen en workshops; verbindingen met elkaar gelegd om samen te werken. Het Vrijwilligershuis is zelf opdrachtgever van de ondersteuning door anderen en stuurt op de resultaten.

Op de site van het Vrijwilligershuis is de vrijwilligersvacaturebank beschikbaar en inmiddels hebben zij een eigen locatie op de Boogstede 12 waar zij laagdrempelig mensen te woord kunnen staan.

4

We werken uit welke interventies kunnen bijdragen aan ‘gedragsverandering’ (Lekstroom Werkt) van onze inwoners. We delen kennis hierover met de andere Lekstroomgemeenten.

Een aantal methodieken voor gedragsverandering is onderzocht. Met name mobility mentoring en de omgekeerde toets zijn goed toepasbaar in het domein Werk en Inkomen. Met de Lekstroomgemeenten en WIL zijn bijeenkomsten en workshops georganiseerd en zijn pilots gestart. Een plan van aanpak ‘gedragsverandering’ is vastgesteld in het Bestuurlijk Platform Sociaal Domein Lekstroom.

5

We maken een implementatieplan voor de verbinding van de uitvoering van de Wsw met de uitvoering van de Participatiewet en voeren dit uit. Dit is de uitwerking van het raadsbesluit in 2017 over de toekomstige uitvoering van de Wsw in 2017.

De besluitvorming voor implementatie van de nieuwe uitvoering van de Wsw is afgerond in 2018. Het betreft het oprichten van de stichting Beschut Werk Lekstroom, het inrichten van het schoonmaak- en groenteam binnen de gemeentelijke organisatie, de uitvoering van Wsw-taken door WIL, organiseren van begeleiding vanuit het lokale werkteam aan de Wsw-medewerkers en het in dienst nemen van de circa 125 Wsw-medewerkers bij de gemeente Nieuwegein.

6

Mensen met arbeidsbeperkingen bieden we een werkplek die aansluit bij hun talenten en capaciteiten. Waar mogelijk organiseren we beschutte werkplekken bij lokale werkgevers (ondernemers en instellingen). Waar dat niet kan organiseren we een beschut vangnet samen met de Lekstroomgemeenten. Als gemeentelijke organisatie willen we ons ontwikkelen tot een inclusieve organisatie. We zorgen dat de mensen met een arbeidsbeperking die bij ons in dienst zijn, ook voldoende begeleiding krijgen.

Met het ontwikkelen van lokale werkleertrajecten, de start van de pilot lokaal werkteam en de besluitvorming van de nieuwe uitvoering van de Wsw, is een basis gelegd waarin we deze ambitie verder kunnen doorontwikkelen. Medewerkers van de gemeente hebben een training gevolgd die handvatten biedt bij de begeleiding van collega’s in een garantiebaan.

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

HSD programma Kansen voor Jeugd

7

We organiseren dat er meer wordt gedaan met signalen over peuters en hun gezin. Daarvoor gaan we de ouders (eerder) betrekken en de samenwerking tussen de diverse betrokken organisaties versterken.

In samenwerking met kinderopvang KMN, expertisecentrum De Evenaar, Jeugdgezondheidszorg en Geynwijs is op kleine schaal een peuterpilot gestart om in de voorschoolse periode zo vroeg mogelijk hulp en ondersteuning te organiseren door samenwerking in de keten met de peuteropvang als vindplaats. De evaluatie – met aanbevelingen voor de toekomst- wordt medio 2019 afgerond.

8

Vanwege de invoering van de harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk per januari 2018 subsidiëren we de peuteropvang en de voorschoolse educatie niet meer aanbodgericht maar vraaggericht. Hierdoor komt er meer verantwoordelijkheid te liggen bij de kinderopvangorganisaties.

Per 1 januari 2018 is in Nieuwegein de Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk zonder problemen ingevoerd. Hierdoor zijn onder andere de kwaliteitseisen van de kinderopvang van toepassing op de peuterspeelzalen. Daarnaast is er één financieringsstructuur voor werkende ouders gekomen. Werkende ouders kunnen voor de peuterspeelzalen een aanvraag doen op de kinderopvangtoeslag. Ten gevolge van de harmonisatie veranderen de inrichting en de financiële randvoorwaarden van de peuteropvang.
Dit alles heeft in 2018 niet voor vraaguitval gezorgd.

9

We starten een pilot waarin de Voorschoolse Educatie aansluit op de interesses en talenten van (individuele) kinderen in plaats van op hun (taal)achterstand.

De pilot start in 2019. 2018 is gebruikt om de wensen en mogelijkheden voor het verruimde rijksbudget onderwijsachterstandsbeleid (OAB) in Nieuwegein op te halen. Naast voorschoolse educatie kunnen ook andere activiteiten  aansluiten bij de interesses en talenten van (individuele) kinderen die de taalontwikkeling stimuleren. Gesprekken met het veld worden begin 2019 gevoerd om deze daarna uit te voeren. De inzet van (nieuwe activiteiten voor) OAB richten zich altijd op het stimuleren van de taalontwikkeling.  

10

We stimuleren het voorlezen thuis door vrijwilligers van Bibliotheek de Tweede Verdieping of van de Voorleesexpress in gezinnen waar kinderen onvoldoende gestimuleerd worden in de Nederlandse taal .

De bibliotheek is in 2018 met  ‘Taalvisite’ gestart. Taalvisite is een samenwerking tussen de bibliotheek, scholen, kinderopvang, jeugdgezondheidszorg  en vrijwilligers om taalachterstand bij kinderen van 2 t/m 12 jaar te verkleinen en het leesplezier te vergroten. Getrainde vrijwilligers lezen 15 keer voor thuis bij een gezin en ondernemen taalspelletjes. Ouders worden gestimuleerd om actief bij te dragen aan de taalontwikkeling van hun kinderen. De eerste helft van 2018 stond vooral in het teken van de voorbereidingen. In de tweede helft van 2018 is bij 27 gezinnen thuis voorgelezen.

11

we starten samen met GGDrU een pilot Voorzorg 2.0 waardoor jonge (aanstaande) moeders, met een stapeling van problemen, vroegtijdig en intensief begeleid worden.

Samen met de GGDrU zijn in 2018 de voorbereidingen gestart. Voor de GGDrU heeft Nieuwegein een te geringe geboortevolume om Voorzorg volgens de evidence based methode uit te voeren. Naast de GGDrU heeft Nieuwegein regionaal en provinciaal commitment gezocht bij andere gemeenten om mee te gaan doen aan Voorzorg. In de regio Lekstroom wachten de andere gemeenten liever de pilot af. Nieuwegein zoekt nu de samenwerking met  gemeenten buiten de regio Lekstroom waar de problematiek van jonge kwetsbare moeders in verhouding meer speelt.

12

We continueren het jongerenloket Lekstroom om jongeren met een hulpvraag op het gebied van onderwijs en werk integraal te ondersteunen vanuit WIL en RMC.

Het jongerenloket Lekstroom is gecontinueerd in 2018. Op basis van de evaluatie van de pilot is door de Lekstroomgemeenten besloten het jongerenloket voort te zetten met de benodigde extra capaciteit voor RMC. Voor de toekomst worden de ontwikkelingen van de lokale werkteam meegenomen voor de verdere ontwikkeling van het jongerenloket.

13

De Thuiszittersaanpak Lekstroom zetten we voort: we verlagen met maatwerk -passend onderwijs en/of zorg op maat- aan leerlingen het aantal leerplichtige thuiszitters en vrijstellingen van onderwijs.

De Thuiszittersaanpak is voortgezet en loopt door in 2019. Het aantal vrijstellingen is in 2018 verlaagd van 30 naar 26. Het totaal aantal thuiszitters (langdurig verzuimers) is eind 2018 wel hoger dan eind 2017. Omdat het aantal veel fluctueert betreft dit wel een momentopname (bv. op 1 oktober waren het er 12 en op 1 december 20). Daarnaast krijgen we de thuiszitters steeds beter in beeld door onze actievere inzet, zoals het stimuleren van scholen om verzuim consequenter te melden.  

De thuiszittersaanpak blijkt een complex proces van wijzigingen en ontwikkelingen om hier op korte termijn concrete resultaten mee te behalen. Er worden steeds grotere stappen gezet in bewustwording en het ontwikkelen van nieuwe werkwijzen, zoals het beter melden conform het vernieuwde verzuimprotocol en het ontwikkelen van Onderwijs-Zorg- Arrangementen.

14

We nemen deel aan de landelijke pilot ‘Jongeren buiten beeld’ van het ministerie van VWS. Daardoor komen we in contact met jongeren en jongvolwassenen die geen onderwijs volgen én geen werk hebben (en zich niet melden bij het jongerenloket) en kunnen we zo mogelijk ondersteuning op maat bieden. Dit doen we in samenwerking met onder andere het onderwijs, Movactor, WIL, RMC, Universiteit Utrecht en ervaringsdeskundigen.

Door deelname aan de landelijke pilot “Jongeren in beeld” (naam is gewijzigd) heeft WIL in 2018 maandelijkse rapportages ontvangen over de Nieuwegeinse jongeren van 23 tot 27 jaar die geen inkomen uit werk of uitkering hebben, geen startkwalificatie hebben en geen opleiding volgen.
Gezocht is naar de mogelijkheden van verdere analyse van deze gegevens (o.a. bij wie waren of zijn deze jongeren in beeld) passend binnen de AVG. Daarnaast zijn gesprekken met onze partners gevoerd over de wijze waarop we deze jongeren willen gaan benaderen. In 2019 geven we hier een vervolg aan.

15

We zetten kwalitatieve ambulante jeugdhulp in combinatie met meer kleinschalige voorzieningen met verblijf in de regio/wijk in als alternatief voor grootschalige residentiële jeugdhulpvoorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan Prokino/ gezinshuizen/ pleeggezinnen/zorgboerderij/ Kamers met Kansen.

In 2018 hebben we hiervoor verschillende initiatieven genomen. Zo zijn er informatiebijeenkomsten georganiseerd voor inwoners die interesse hebben om pleegouder of gezinshuisouder te worden. Hiermee hopen we meer pleeggezinnen en gezinshuizen te kunnen realiseren in Nieuwegein. Ook heeft een inventarisatie plaatsgevonden van de inzet van jeugdhulp met verblijf en de ervaringen van verwijzers en aanbieders in de regio. Hieruit zijn adviezen gekomen om hier verder invulling aan te geven. Daarmee gaan we het komend jaar aan de slag.
Mocht plaatsing in verblijf overwogen worden, dan komt het expertteam bijeen om alle alternatieven te overwegen. Sinds het vierde kwartaal van 2018 is hiervoor regionaal een voorzitter aangesteld.
Via het programma Woonwijs zijn de uitbreidingsmogelijkheden van gewenste woonvormen uitgezet zoals Kamers met Kansen dat in 2019 kan starten in de Luifelstede.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde 2018

Realisatie
 2018

Het percentage jongeren in de leeftijd tot 27 jaar dat na begeleiding door WIL en RMC vanuit het Jongerenloket onderwijs volgt of werkt.

70%

68%
(geldt voor de regio)

Gesprekken met inwoners in dagbesteding, om te onderzoeken welke mogelijkheden zij hebben om in te stromen in een participatieplek of op termijn betaald werk met loonkostensubsidie.
(In 2017 is gebleken dat de streefwaarde voor dat jaar te ambitieus is. Daarom is deze voor 2018 verlaagd.)

25

25

De Thuiszittersaanpak Lekstroom leidt tot een daling van het percentage thuiszitters en onderwijsvrijstellingen
- aantal thuiszitters: jongeren tussen de 5 en 18 jaar die vallen onder de leerplicht en/of kwalificatieplicht en ingeschreven staan op een school, maar zonder geldige reden meer dan 4 weken verzuimen, zonder dat ze vrijstelling hebben van de leerplicht.
- aantal onderwijsvrijstellingen van de leerplicht (kan telkens voor een jaar
worden afgegeven op basis van psychische en lichamelijke klachten van een kind)

15

30

20

26

Thema Bescherming

Effectindicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde 2018

Realisatie 2018

Het aantal incidenten met personen met verward gedrag daalt

(259)

200

253

Deze indicator is voor het eerst opgenomen in de programmabegroting 2018. Het is een registratiecijfer van de politie. Het geeft een beeld rondom verwardheid, wanneer de politie daarvoor uitrukt na een melding (112 of 0800-8844).
Het cijfer past in onderstaande trend:

2014

2015

2016

2017

2018

210

186

236

259

253

We hoopten op een sterkere daling t.o.v. 2017. Landelijk is er een stijging van 8,4% t.o.v. 2017. Met de -weliswaar geringe- daling is Nieuwegein ook een uitzondering in de Lekstroomgemeenten. Gezien de landelijke stijging hopen wij met het outreachteam (pilot vanaf 1 oktober 2018) het aantal meldingen in Nieuwegein minimaal stabiel te houden in 2019.

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Programma Brede Toegang

16

Conform de afspraak met de gemeenteraad wordt in het najaar van 2017 de brede toegang geëvalueerd, zodat we ook op dat onderdeel in 2018 kunnen werken aan verdere verbeteringen.
We zetten daarbij de persoonsgerichte aanpak (PGA) voort naast de reeds bestaande aanpak van complexe multiprobleemgezinnen (CMPG). We voeren daarin ketenregie over professionals vanuit diverse sectoren in casussen met een focus op veiligheid (overlast en criminaliteit). In 2018 evalueren we de PGA

Het verbeterplan dat is opgesteld op basis van de evaluatie wordt planmatig uitgevoerd. Daarbij is onze eerste prioriteit geweest ‘de basis op, orde’. Geynwijs is daartoe onderdeel geworden van de gemeentelijke organisatie. Dat heeft veel energie en tijd gevraagd van alle betrokkenen, zowel van professionals als van inwoners.  Ook in 2019 zal dat nog de nodige aandacht vragen.  
De PGA is in de 1 e helft van 2018 geëvalueerd met betrokken ketenpartners en heeft in samenspraak met hun geleid tot een enkele aanpassing van het werkproces.

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Programma Kansen voor Jeugd

17

We maken samenwerkingafspraken over regie en consultatiefunctie (erbij halen) in geval van gezinnen met complexe multiproblematiek.

In het kader van de Doorontwikkeling Geynwijs is het begrip Ketenregie nader uitgewerkt. Er zijn samenwerkings-afspraken gemaakt tussen Geynwijs en het regieteam.

18

We zorgen dat zo min mogelijk gebruik hoeft te worden gemaakt van Samen Veilig (drang en dwang) doordat andere professionals eerder hun rol pakken.

Hierbij is vroegtijdig hulp inzetten via Brede Toegang (m.n. Geynwijs) relevant. Daarbovenop is het in het belang van het kind om dwang zoveel mogelijk te voorkomen. In Nieuwegein is in 2018 (gebaseerd op prognose voor het hele jaar, vanuit cijfers over jan-sept) een lichte stijging te zien van de SAVE-begeleiding t.o.v. 2017. In het totaal neemt het beroep op Samen Veilig toe, door toename van het aantal meldingen bij Veilig Thuis, lichte toename op dwang en toename van het aantal crisiszaken. Met SVMN zijn (regionaal en bovenregionaal) gesprekken gevoerd om deze tendensen te duiden en te verklaren en mogelijkheden te onderzoeken om het beroep op Samen Veilig v.w.b. drang en dwang te doen dalen.

19

We stimuleren betrokken organisaties om de aangescherpte meldcode te implementeren. We laten kindermishandeling niet voortbestaan vanwege privacyredenen of handelingsverlegenheid. Professionals en vrijwilligers binnen bijvoorbeeld de voorschoolse voorzieningen, het onderwijs, verenigingen en stichting Geynwijs wijzen we op het bestaan van de meldcode en ontvangen passende deskundigheidsbevordering.

Veilig Thuis Utrecht heeft hier in 2018 een belangrijk aandeel in gehad, door in november voorlichtingen te geven aan afgevaardigden van de sociaal teams in Lekstroom. De afvaardiging van Geynwijs heeft deze kennis overgedragen binnen Geynwijs.
De gemeente heeft bij het onderwijs in Nieuwegein de Meldcode onder de aandacht gebracht via de intern begeleiders (PO) en zorgcoördinatoren (VO). Het stimuleren van het gebruik van de Meldcode is een doorlopend proces. Het zal ook in 2019 de nodige aandacht vragen om de handelingsverlegenheid van professionals zoveel mogelijk te voorkomen.

20

We gaan interventies kiezen voor jeugdigen die het risico lopen af te glijden naar criminaliteit door de omgeving waarin ze verkeren.

In de Aanpak Nypels is aandacht besteed aan de context van de wijk, juist om het risico op afglijden te verkleinen.
In aansluiting op het beleidskader jeugd wordt nu middels een stageopdracht vanuit de Universiteit Utrecht  mogelijke interventies onderzocht die evidenced based zijn en passen in de Nieuwegeinse problematiek. Hierin bekijken we ook mogelijke interventies die effectief zijn op andere terreinen waar de inzet van pedagogische interventies wenselijk zijn. In 2019 gaan we hier met pilots uitvoering aan geven.

21

We selecteren preventieve activiteiten (en voeren ze uit) die de opvoedomgeving van kinderen versterken en het bewustzijn van inwoners over mogelijke signalen van opvoedproblematiek/ kindermishandeling vergroten. Deze komen uit het Lijfstyle onderzoek naar kindermishandeling en positief opvoeden.

De uitkomsten van het Lijfstyle-onderzoek hebben een plek gekregen in het beleidskader jeugd, dat in december door de gemeenteraad is vastgesteld.

Wat wilden we bereiken?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

HSD Programma Beschermd Wonen/ Maatschappelijke opvang

We gaan zorgen dat personen met verward gedrag eerder worden gesignaleerd en we daarvan meldingen ontvangen. Ook gaan we zorgen dat professionals deze mensen eerder bereiken (outreachend werken). Dit zijn lokale bouwstenen binnen de gezamenlijke aanpak die de U16 gemeenten samen ontwikkelen

In samenwerking met Geynwijs Altrecht, Lister en Abrona is er per 1 oktober een pilot outreachteam gestart die afgaat op signalen van professionals over inwoners die zorgelijk zijn maar waarbij de inwoner zelf geen hulpvraag stelt (zorgmijder).
De pilot moet o.a. inzicht geven in de omvang en aard van de problematiek en de juiste positionering van outreachend werk in Nieuwegein.
De pilot duurt in principe een half jaar. Vóór afloop van de pilot wordt de vervolgstap bepaald. Deze is afhankelijk van de uitkomsten van de pilot. De volgende vervolgstappen zijn denkbaar: geen structureel outreachteam in Nieuwegein, verlengen van de pilot of structureel positioneren in Nieuwegein.

In Batau Noord hebben inwoners het buurtplan Batau gemaakt. Een onderdeel hiervan is de signaleringskaart, een handige kaart voor en door bewoners die aangeeft wat jezelf kunt doen als je zorgen hebt over een inwoner maar ook welke organisatie je kan bellen als de zorgen te fors zijn.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2017

Streefwaarde 2018

Realisatie
 2018

Aantal meldingen minderjarigen dat door Veilig Thuis is doorgezet naar het sociaal wijkteam.

195**

200

375*

Aantal begeleidingen (drang) door Samen Veilig

193

160

205*

Aantal casussen waar gemeente ketenregie (CMPG en PGA), uitgesplitst naar:
a. aantal actieve zaken in dat jaar
b. aantal advieszaken

a. 72
b. 50

a. 85
b. 26

*Raming o.b.v. extrapolatie Q1 t/m Q3. De jaarcijfers van SVMN zijn  nog niet beschikbaar.

**NB. In de Jaarrekening 2017 is een ander cijfer opgenomen, omdat de indicator anders was geformuleerd.

ga terug