Jaarverslag 2018

Programmaverantwoording

Wat heeft het gekost

Wat heeft het gekost

omschrijving thema

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Realisatie

Resultaat

Versterking eigen kracht

10.373

11.030

9.967

1.063

Ondersteuning

52.915

53.427

55.028

-1.601

Bescherming

1.836

1.836

2.182

-346

Transformatieagenda

2.925

2.968

2.270

697

Totaal lasten

68.050

69.261

69.448

-187

Versterking eigen kracht

2.229

2.125

2.034

-91

Ondersteuning

19.726

18.532

20.197

1.666

Bescherming

-

-

-

-

Transformatieagenda

-

-

102

102

Totaal baten

21.955

20.656

22.334

1.678

Saldo van lasten en baten

-46.095

-48.605

-47.114

1.491

Storting in reserves

-

126

298

-172

Onttrekking aan reserves

2.577

5.777

4.492

-1.285

Totaal van het programma

-43.518

-42.954

-42.920

34

Toelichting

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Openbaar basisonderwijs

Lasten

58

37

21

Baten

0

2

2

Saldo

-58

-35

23

Toelichting:

Lasten

Geen opmerkingen

Baten

Geen opmerkingen

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Onderwijs huisvesting

Lasten

348

410

-62

Baten

3

-2

-5

Saldo

-345

-412

-67

Lasten

Het nadeel van € 62.000 is voornamelijk het gevolg van de dit jaar geconstateerde te laag berekende vergoeding over de periode 2014 t/m 2018 voor het Oosterlicht College van € 43.000.

Baten

Geen opmerkingen

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Lasten

2.949

2.613

336

Baten

1.671

1.686

15

Saldo

-1.278

-927

351

Lasten

Het voordeel van € 336.000 bestaat voornamelijk uit afwijkingen op:

  • Peuterspeelzaalwerk, € 257.000, hierbij is de regelgeving gewijzigd waardoor sommige ouders vanuit de rijksoverheid middelen kunnen aanvragen in plaats van via de gemeente. Dat heeft als effect dat de gemeente voor minder ouders hoeft te financieren.
  • Regionale leerplicht (RMC), € 167.000 als gevolg van minder inhuurkosten dan begroot. Dit saldo is ter dekking van de eigen personele lasten.
  • Leerlingenvervoer, door het toegenomen aantal kinderen voor in totaal € 86.000.

Baten

Geen opmerkingen.

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Samenkracht en burgerparticipatie

Lasten

8.795

7.332

1.463

Baten

451

450

-1

Saldo

-8.344

-6.882

-1.462

Toelichting:

Lasten

Het voordeel bestaat uit:

  • Subsidies € 800.000, voornamelijk het gevolg van administratieve verwerking (€ 370.000) en verrekening van subsidies oude jaren van diverse grote gesubsidieerde instellingen, waaronder Santé & Partners en MOvactor.
  • De exploitatielasten van Luifelstede zijn € 150.000 nadelig, wat grotendeels het gevolg is van hogere energielasten en er was meer dagelijks onderhoud nodig. De baten van Luifelstede waren € 110.000 lager, onder meer door een lager aantal gehuisveste statushouders. Dit leidt tot een negatief exploitatiesaldo van € 267.000. Voorgesteld wordt om dit nadeel te dekken uit de Reserve Opvang verhoogde instroom statushouders.
  • De transformatieagenda laat een voordeel zien van € 697.000. Niet alle projecten van de diverse programma’s binnen de transformatieagenda 2018 zijn in 2018 volledig afgerond. De afronding van deze projecten zal in 2019 plaatsvinden.
  • In 2018 hebben geen uitgaven (€ 97.000 voordeel) plaatsgevonden voor benchmark en monitoring binnen het sociaal domein.

Baten

Voor diverse projecten binnen de transformatieagenda zijn subsidies ontvangen voor een totaal bedrag van €102.000.

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Wijkteams

Lasten

4.831

4.367

464

Baten

0

0

0

Saldo

-4.831

-4.367

464

Toelichting:

Lasten

De uitgaven voor de invlechting van de Stichting Geynwijs waren lager (€ 573.000) dan geraamd. Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat het personeel per 1 november in dienst is gekomen bij de gemeente Nieuwegein. De kosten vanaf 1 november zijn verwerkt als salarissen bij programma Bedrijfsvoering.

De uitgaven voor de Regionale Backoffice Lekstroom zijn met € 130.000 toegenomen als gevolg van onder andere de definitieve afrekening 2017 Jeugd, invlechting backoffice WMO en de extra uitgaven voor projecten (boven)regionaal.

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Inkomensregelingen

Lasten

26.568

26.156

412

Baten

17.827

19.268

1.440

Saldo

-8.740

-6.888

1.852

Toelichting:

Lasten

Het voordeel van € 412.000 wordt voornamelijk veroorzaakt door:

  • Een stabilisering van het aantal aanvragen Collectieve Ziektekostenverzekering, in de begroting uitgegaan van een hoger aantal dat gebruik maakt van deze voorziening. Hiermee is een voordeel ontstaan van € 177.000.
  • Daarnaast zien we voor de Stadspas dat we goede prijsafspraken met de aanbieders hebben gemaakt, en dat het gemiddelde bedrag per verstrekking lager is dan waar vooraf vanuit is gegaan. Ook van deze regeling is het gebruik vooraf hoger ingeschat. Hierdoor zijn kosten substantieel lager uitgekomen in 2018 (€ 150.000).
  • Overige regelingen Inkomensondersteuning (regelingskosten bijzondere bijstand, subsidies minimabeleid) zien we een toename van de regeling voor Kinderopvang, waardoor cliënten meer kunnen participeren. Per saldo resteert een voordeel van € 42.000.

Baten

De Rijksinkomsten voor bijstand zijn geraamd op het niveau van de bijstandslasten van WIL. Omdat de kosten voor bijstand lager zijn uitgevallen en het Rijk een hogere beschikking heeft afgegeven, ontstaat er een incidenteel voordeel van € 1,4 mln. 

Daarnaast zijn de inkomsten van de Sociale recherche
€ 170.000 lager, als gevolg van nieuwe afspraken met de regio over de doorbelasting van personele kosten en overhead. Dit als gevolg van een lagere bezetting, waardoor er minder kosten doorberekend kunnen worden.
Dit nadeel wordt gedeeltelijk gecompenseerd door verschuiving van salarislasten binnen het programma Bedrijfsvoering, waardoor er per saldo circa € 30.000 nadeel resteert.

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Begeleide participatie

Lasten

3.890

3.811

79

Baten

0

172

172

Saldo

-3.890

-3.639

-251

Toelichting:

Lasten

Het voordeel betreft uitsluitend de incidentele kosten voor de transformatie Wsw. Deze kosten zijn in 2018 ruim € 79.000 lager uitgevallen dan begroot, als gevolg van minder inhuur (gemeentelijk projectleider transformatie Wsw en regionale inhuur projectleider en communicatieadviseur) en eenmalige lagere overgangskosten voor het schoonmaakteam Nieuwegein.

Baten

Per 31 december 2018 is PAUW bedrijven opgeheven. De liquidatie wordt afgewikkeld in 2019. Wij verwachten hiervan een positief resultaat van € 172.000 en dit verwerken wij op grond van de BBV-voorschriften in deze jaarrekening.

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Arbeidsparticipatie

Lasten

1.562

1.275

287

Baten

0

0

0

Saldo

-1.562

-1.275

287

Toelichting:

Lasten

De kosten voor Re-integratie zijn lager uitgevallen als gevolg van bijgestelde aantallen garantiebanen, doordat er naar verhouding meer leerlingen zijn doorgestroomd naar vervolgonderwijs en naar regulier werk (€ 73.000).
Daarnaast is binnen WIL is het grootste deel van de participatiemiddelen besteed aan personeel, jongeren en instrumenten in het kader van garantiebanen. Het deel van ‘lokaal handgeld’ (€ 133.000) is binnen WIL nauwelijks benut. WIL geeft hier als verklaring voor dat WIL meer tijd nodig had om dit van strategisch niveau naar uitvoering te kunnen vertalen. Vanaf 2019/2020 organiseren we dit lokaal, doordat we gefaseerd steeds meer klantgroepen van WIL in het lokale werkteam ondersteunen. De teamleider van het lokale werkteam stuurt actief op de inzet van lokaal handgeld  in maatwerktrajecten.

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Lasten

1.013

1.252

-239

Baten

24

20

-4

Saldo

-989

-1.232

-243

Toelichting:

Lasten

De uitgaven voor woningaanpassingen laten een overschrijding zien van € 246.000. Naar aanleiding van de in 2015 vastgestelde woonvisie heeft de raad in 2016 het programma Woonwijs, het programma voor wonen en zorg, vastgesteld. Dit programma bevat een groot aantal acties, waaronder het uitvoeren van pilots (proefprojecten) voor Verzorgd Wonen in Nieuwegein in samenwerking met de woningcorporaties (sociale huursector) en Zorgspectrum. In 2018 is hier voor een groot deel uitvoering aan gegeven. Met deze extra uitgaven was binnen de reguliere begroting geen rekening gehouden.

Baten

Geen opmerkingen

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Maatwerkdienstverlening 18+

Lasten

7.385

7.124

261

Baten

680

738

58

Saldo

-6.705

-6.386

319

Toelichting:

Lasten

De uitgaven voor de diverse WMO voorzieningen laten in totaliteit een voordeel zien van € 261.000. Het voordeel wordt voornamelijk gerealiseerd binnen de voorziening kort durend verblijf en ondersteuning huishoudelijke hulp.
Op de groepsbegeleiding/ dagbesteding zien we een stijging van deelname door ouderen. Met name de toename van (langer) thuiswonenende kwetsbare ouderen  in combinatie met de strengere toegang tot de WLZ is hierop van invloed. Ook weten steeds meer ouderen en mantelzorgers Geynwijs  te vinden en wordt deze vorm van respijtzorg overdag ingezet om  te voorzien in de behoefte van de mantelzorger. Vanuit de Transformatie agenda wordt dan ook in 2019 specifiek ingezet om de activiteiten in de algemene voorziening voor ouderen te versterken op de buurtpleinen. De groepsbegeleiding en dagbesteding voor de overige groepen laten juist een vlakke lijn zien of een dalende lijn. Deze groepen gebruiken steeds meer alternatieven in de algemene voorzieningen. De individuele begeleiding zien we een toename bij de groep mensen die een psychiatrisch achtergrond hebben. Dit is in lijn met de reeds ingezette lijn van ambulantisering van deze groep.

Baten

Dit jaar is meer aan eigen bijdrage van cliënten ontvangen dan geraamd.

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Maatwerkdienstverlening 18-

Lasten

8.178

11.042

-2.864

Baten

0

0

0

Saldo

-8.178

-11.042

-2.864

Toelichting:

Lasten

De kostenstijging in 2017 heeft zich in 2018 doorgezet.Ten opzichte van 2017 zijn de kosten met € 2.995.000 gestegen. Nadere analyse laat een duidelijke stijging zien bij begeleiding, op individuele begeleiding is de toename het grootst.
De individuele begeleiding geeft invulling in de ingezette transformatie op maatwerk dichtbij huis die de zelfredzaamheid van onze jeugdigen (op termijn) verhoogt. Voorbeelden hiervan zijn de begeleiding van jeugdigen vanuit de thuiszittersaanpak die van dagbesteding naar speciaal onderwijs zijn doorgestroomd met individuele begeleiding. Maar ook de mogelijkheid om residentieel verblijf te voorkomen door ambulante (individuele) begeleiding.
De kostenstijging wordt regionaal herkend. Gezamenlijk wordt deze problematiek opgepakt door de transformatiemogelijkheden op deze onderdelen verder uit te werken. Aan nieuwe ontwikkelingen is dit jaar € 540.000 minder uitgegeven.

Baten

n.v.t.

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Geëscaleerde zorg 18+

Lasten

1.836

2.182

-346

Baten

0

0

0

Saldo

-1.836

-2.182

-346

Toelichting:

Lasten

Voor 2018 zien we voor Samen Veilig een financiële toename van € 309.000. Binnen samen veilig zijn de kosten op drang licht gedaald, daar waar de kosten van veilig thuis zijn gestegen (die in 2017 juist waren gedaald). De stijging bij Veilig Thuis zit vooral op toename triages en crisiszaken, de laatste oogt incidenteel de kosten vooral in het tweede kwartaal hoog waren. Daarnaast is in 2018 een  sociaal professional ingezet voor ondersteuning van casussen van multi-probleem gezinnen (€100.000).

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Volksgezondheid

Lasten

1.848

1.846

2

Baten

0

0

0

Saldo

-1.848

-1.846

2

Toelichting:

Lasten

n.v.t.

Taakveld

L/B

Begr. 2018

Real. 2018

Verschil

Reserves

Lasten

126

126

0

Baten

5.776

4.319

-1.457

Saldo

5.650

4.194

-1.457

Toelichting:

Lasten

Baten

Door de transities in het Sociaal Domein bestaan grote onzekerheden. Er is in de risicoparagraaf weliswaar rekening gehouden met deze risico’s, maar gelet op de onzekerheden is besloten om bij de jaarrekening 2014 deze reserve in te stellen. Het doel van deze reserve is om de financiële afwijkingen binnen programma Versterking eigen kracht, Ondersteuning en Bescherming (binnen het hek) ten gunste of ten laste van deze reserve te brengen.

Voor 2018 was een onttrekking van de reserve sociaal domein begroot van ca. € 5,7 miljoen. In werkelijkheid blijkt dat in 2018 een onttrekking nodig is van ca. € 4,2 miljoen.
Deze lagere onttrekking wordt voornamelijk gerealiseerd door een voordelig saldo op de lasten en baten van de regeling Buig. Niet alle projecten van de transformatieagenda in 2018 zijn afgerond. De overige uitgaven binnen het sociaal domein laten een onderschrijding zien van circa 1,2 miljoen, zoals minder uitgaven aan subsidies, onderzoekskosten etc. Tegenover deze voordelen staat evenwel een nadeel van € 2,9 miljoen op het onderdeel Jeugdzorg, omdat meer jeugdigen gebruik maken van de zorg en de gemiddelde trajectkosten zijn gestegen.

Als gevolg van een voordelig saldo op de lasten en baten op het reguliere budget Opvang en begeleiding statushouders, wordt een bedrag van € 72.000 onttrokken uit de reserve Verhoogde opvang instroom statushouders, in plaats van € 94.000. Dit betreft de kosten van begeleiding. De voorgestelde reserve-onttrekking van € 267.000 heeft betrekking op kosten van huisvesting.

ga terug