Jaarverslag 2018

Programmaverantwoording

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

      Rood: doelstelling niet behaald/activiteit niet uitgevoerd
      Groen: doelstelling behaald/activiteit uitgevoerd
      Geel: doelstelling deels behaald/ loopt/activiteit is in uitvoering
       Blauw: Extra inzet/nieuwe ontwikkeling/niet voorziene activiteit, wel uitgevoerd of gestart

Thema Bestuur

Effectindicatoren

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Realisatie 2018

1a Waardering van burgers voor het bestuur van de gemeente (1)

45% (heel) veel vertrouwen
inwoners

43%

48%

1b Waardering van bedrijven voor het bestuur van de gemeente (2)

3,2

3,5

3,1

2 Waardering ruimte voor participatie inwoners (2)

3,6

3,5 

3,3

3a Waardering inwoners van ruimte voor initiatieven (2)

3,9

3,5

3,4

3b Waardering bedrijven van ruimte voor initiatieven (3)

 3,2

 3,5

3,1

4 Waardering uitvoering taken van regionale samenwerkingsverbanden waar we aan deelnemen.

  1.  RMN: 3,9
  2. Parkeerservice: 3,2
  3. Belastingsamenwerking: 3,5

Eigen onderzoek van WIL en Geynwijs:

  1. WIL: 3,7

Geynwijs: 70% positief oordeel over Geynwijs (vriendelijkheid, behulpzaam, deskundig, luisteren goed en zoeken de beste oplossing).

RMN: 4,0
Parkeer-
service: 3,2
BghU: 3,5

WIL: 3,8
Geynwijs: 74%

1. RMN: 4,0
2. Parkeer-service: 3,3
3. Belasting-samenwerking: BghU   3,5
Eigen onderzoek van WIL en Geynwijs:
4. WIL: 3,7
5. Geynwijs: 70% positief oordeel over Geynwijs (vriendelijkheid, behulpzaam, deskundig, luisteren goed en zoeken de beste oplossing).

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Thema Bestuur, Doel 1: Democratische en transparante besluitvorming
Met betrekking tot de raad:

1

De raad biedt de informatie over de besluiten die de raad gaat nemen en heeft genomen inzichtelijk en toegankelijk voor de stad

Alle informatie staat op het raadsinformatiesysteem, dat via de website van de gemeente toegankelijk is. Ook wordt de informatie als open data aangeboden.

2

De raad gaat met de stad in gesprek over belangrijke onderwerpen en ontwikkelingen

De raad heeft in oktober bij de notitie strategische verkenningen de thema’s benoemd waarover hij in ieder geval met de stad in gesprek wil gaan.

3

De raad kiest voor een proces en vergadervorm die aansluiten bij het onderwerp

De raad heeft in de vergadering van februari de nieuwe werkwijze van de raad vastgesteld.
In oktober heeft de raad  bij de notitie strategische verkenningen besloten dat hij bij belangrijke thema’s eerst een procesvoorstel vaststelt. Voorts werken we voortdurend aan verbeteringen.

4

De raad kiest voor communicatievormen die aansluiten bij de behoefte van de stad.

Dit is een lopend proces.

Met betrekking tot het college: Vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd willen we bereiken door:

5

We schrijven een goed leesbare begroting en heldere bestuurlijke rapportages. We zorgen voor een publieksversie van onze kadernota, programmabegroting en jaarrekening.

Dit hebben we gedaan.

6

Op basis van een evaluatie van de planning en control-cyclus 2017 wordt een voorstel ontwikkeld voor de planning en control-cyclus voor 2018 en verder. Daarbij wordt vooral gekeken op welke wijze de tussentijdse rapportages (voor- en najaarsnota) kunnen worden verbeterd en vereenvoudigd, zodat de bestuurlijke drukte vermindert en de informatieverstrekking beter aansluit bij de behoefte van de raad.

Binnen de organisatie heeft een evaluatie plaatsgevonden. Daarnaast is op 6 december 2018 een RIA georganiseerd, waarin ook raadsleden de bestaande planning en control-cyclus hebben geëvalueerd. Op basis van de resultaten van deze evaluaties, is een voorstel in voorbereiding voor een mogelijke aanpassing van de cyclus met ingang van 2020.

7

Wij bereiden plannen en besluiten zo veel mogelijk voor in samenspraak met inwoners. We communiceren deze transparant en tijdig.

Dit hebben we gedaan.

8

We maken de besluitenlijst van het college zo vaak mogelijk binnen drie dagen bekend en zorgen ervoor dat deze makkelijk is te vinden op de website.

Dit is gebeurd.

Thema Bestuur, Doel 2: Inwonersparticipatie en initiatieven  

9

De afgelopen jaren is veel geïnvesteerd in de samenwerking met bewoners. Bij alle grote projecten passen we in meer of mindere mate inwonersparticipatie toe. Inwonersparticipatie kan altijd beter. De feedback die onze inwoners en bedrijven ons geven op onze participatie gebruiken we om deze steeds weer te verbeteren.

We willen leren van de gehouden participatieve trajecten om ons daarbij continu te verbeteren.

10

Wij zetten in op meer persoonlijk contact tussen bestuur en bewoners. De voornaamste reden is engageren. Wij geloven dat een goede relatie tussen stad en gemeente essentieel is voor goed gemeentebeleid. Bezoeken van het bestuur aan inwoners hebben daarnaast als doel om ruim aandacht te besteden aan bestaande of nieuwe initiatieven van de bewoners.

Het college heeft als geheel werkbezoeken gehouden en bestuurders deden dat individueel. Wijkwethouders sloten aan bij de overleggen van het wijkplatform. Tevens zijn er nog diverse initiatieven en evenementen geweest waarbij bestuur met bewoners in gesprek waren.

Thema Bestuur, Doel 3: Samenwerking

11

De samenwerking in de diverse gemeenschappelijke regelingen en binnen de U10 vindt u concreet terug bij de andere programma-onderdelen. Zie hiervoor het onderdeel "Wat doen we samen met verbonden partijen?" in alle programma’s.

Zie hiervoor het onderdeel "Wat doen we samen met verbonden partijen"

12

In 2018 geven we samen met scholen, bedrijven, internationaal geëngageerde organisaties en ondersteunende partijen (zoals de Tweede Verdieping), invulling aan de koers mondiale bewustwording die in december 2017 aan de raad wordt voorgelegd.

Op 25 januari 2018 is de beleidsnotitie ‘Wereldwijs, de koers naar een vergroot mondiaal bewustzijn’ (raadsnummer 2017432) besproken door de raad, maar niet aangenomen. ‘Wereldwijs 2.0 is in voorbereiding en wordt in voorjaar 2019 aan raad aangeboden. Uitgangspunten hierbij zijn de ‘Sustainable Development Goals (SDG)’. Wij beraden ons op een nieuwe koers waarover u in 2019 een voorstel kunt verwachten.

Kengetallen

Waarde 2017

Verwachting 2018

Realisatie 2018

aantal regionale samenwerkingsverbanden

16

16

16

Thema Dienstverlening

Effectindicatoren

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Realisatie 2018

5a Waardering algehele gemeentelijke dienstverlening door inwoners (3)

6,9

6,8

6,9

5b Waardering algehele gemeentelijke dienstverlening door ondernemers (3)

6,8

6,8

6,8

6a Waardering dienstverlening via digitale faciliteiten door inwoners (3)

7,0

7,0

7,2

6b Waardering dienstverlening via digitale faciliteiten door ondernemers (3)

6,6

6,7

6,6

7a "De medewerker verraste mij aangenaam met de service die hij/zij verleende" door inwoners (1)

51%

38%

53%

7b "De medewerker verraste mij aangenaam met de service die hij/zij verleende" door ondernemers (1)

38%

20%

34%

Thema Dienstverlening, Doel 1: Passende dienstverlening

13

Door beschikbare informatie slim in te zetten de dienstverlening te verbeteren en de klant beter te kunnen helpen. Welke informatie is relevant en hoe maken we deze toegankelijk via de diverse kanalen (balie, telefoon, post en digitaal) op een zo laagdrempelig mogelijke manier.

We monitoren de onderwerpen waarvoor de gemeente het meest wordt bevraagd via telefoon en website. Aan de hand hiervan kunnen we de informatie beter op de vraag afstemmen en daarmee de inwoners en ondernemers beter van dienst zijn.

Thema Dienstverlening, Doel 2: Digitale dienstverlening

14

Het verbeteren van de digitale dienstverlening voor inwoners en ondernemers, uitbreiden van het aantal digitaal beschikbare producten als ook de aanvraagprocedure te verbeteren. We blijven inzetten op het betrekken van en toegankelijk maken van onze digitale kanalen voor laaggeletterden en mensen met een licht verstandelijke beperking.

Nieuwe webformulieren: Contactformulier Horecavergunningen en Verhuizen naar Nieuwegein.

Wijzigingen van webformulieren o.a. als gevolg van de AVG.

Tekstuele aanpassingen in de formulieren: Leerlingenvervoer, Melding gemeentelijke gebouwen, Melding klein evenement, Riool en drainageaansluiting, Standplaatsvergunning, Uittreksel BRP en Geluidsontheffing voor feest of sporttoernooi.

Akte burgerlijk Stand geboorte en Melding openbare ruimte zijn aangepast, mogelijkheid om lettergrootte aan te passen.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen heeft Nieuwegein actief deelgenomen aan de ontwikkeling van https://www.hoewerktstemmen.nl/
voor mensen met een verstandelijke beperking.

Ook zijn we begonnen met de digitale aangifte overlijden en de verbetering van de melding openbare ruimte en de parkeerontheffing binnenstad.

15

In mei 2018 wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming van kracht. Wij stellen voor die tijd een register op van persoonsgegevens verwerkingen. Dit register wordt gepubliceerd als openbare informatie. Daarnaast starten we een awareness campagne om medewerkers bewust te maken van de nieuwe regels omtrent privacy. Hierdoor maken we de nodige stappen om in letter en geest te voldoen aan de nieuwe privacyverordening.

Dit is gedaan.

16

In 2017 hebben we een “toptakensite”; een taakgerichte website, die de meest gevraagde producten en diensten voor inwoners en ondernemers biedt en waarop het eenvoudig zaken doen is. In 2017 ontwikkelen we deze website door op digitale formulieren en subsites. De website is laagdrempelig en toegankelijk voor mensen met een beperking. Dit willen we ook bevorderen voor de websites van WIL en Geynwijs.

In 2018 is onder leiding van een contentmanager gewerkt aan de doorontwikkeling van de website. Dit heeft op enkele onderdelen tot betere vindbaarheid en toegankelijkheid geleid. Er is een verkenning gedaan om dit voor de hele website te verbeteren. Het plan daarvoor is om de toptakensite meer data gedreven in te richten en waarbij alle online mediakanalen worden betrokken. Ook willen we een gezamenlijk online portal introduceren, waarop alle gemeentelijke websites worden ondergebracht. Er is een start gemaakt met klantonderzoek naar de verbetering van  het meest gebruikte e-formulier; de Melding Openbare Ruimte.

Thema Dienstverlening, Doel 3: Organisatieontwikkeling

17

Begin 2018 wordt de evaluatie van nota ‘Vertrouwen op de kracht van de stad (2016-324) over het omgaan met initiatieven afgerond. De inzichten gebruiken we voor de doorontwikkeling van de organisatie;

De organisatiebrede evaluatie is in 2018 niet afgerond. Uiteraard worden participatietrajecten op kleinere schaal wel geëvalueerd en gebruikt om andere trajecten te verbeteren, anders op te zetten. De organisatie is op dit punt aan het leren en ontwikkelen. De organisatiebrede bestuurlijke evaluatie zal in 2019 worden uitgevoerd en opgeleverd.

18

In 2018 wordt ook de pilot met de Wijkcoördinatoren (samenvoegen van de functies wijkmanager en sociaal programmeur) geëvalueerd. De inzichten gebruiken we voor de doorontwikkeling van de organisatie;

De afronding van de pilot wijkcoördinatoren heeft langer geduurd, we zijn nu nog bezig met de formele afronding. Voor een zinvolle evaluatie van de pilot moet het team een periode in de nieuwe situatie gewerkt hebben. Dat betekent dat de evaluatie op zijn vroegst begin 2020 aan de orde is. De doorontwikkeling van de organisatie is gedurende de pilot gewoon doorgegaan.

19

In 2018 benutten we ook de inzichten uit (onder meer) het programma Dienstverlening, de I-strategie en de Omgevingswet.

De doorontwikkeling van de organisatie wordt in hoge mate gestuurd door veranderingen in de vraag uit de samenleving, de politiek en de wetgever. We zijn continu bezig het gesprek daarover te faciliteren, tot afspraken te komen en de randvoorwaarden daarop aan te passen. Daarnaast werken we aan het optimaliseren van de processen door Lean en digitalisering.

20

In 2018 zijn we gestart met een kwaliteitstraject voor de publieke dienstverlening van de toekomst. Hierin staan digitalisering en hostmanship en identiteitsmanagement en fraudebestrijding centraal.

We voorzien een afname van baliebezoek en een verschuiving van een deel van het werk van de frontoffice naar de backoffice.
We moeten meer tijd en aandacht geven aan het zorgvuldig vastleggen, beheren en verstrekken van kwalitatief betrouwbare persoonsgegevens en adreskwaliteit.  
Ook zullen we meer inzet moeten plegen op het organiseren ter voorkoming van identiteitsfraude.
Voorts zullen we doorontwikkelen op het organiseren van de gastheerschaptaken voor burgers die vastlopen in het digitale proces ook in relatie tot ontwikkelingen in het Atrium.

Prestatie-indicatoren

Realisatie 2017

Streefwaarde 2018

Realisatie 2018

1. Tevredenheid werken op afspraak (schaal 1-5)

 3,6

 4

4,3

2a. Aantal bezoekers website

tweede halfjaar 117.000 bezoekers

250.000 bezoekers

niet bekend (ivm uitzetten Google Analytics)

2c. Kwaliteit BRP (zelfevaluatie)

89,6 %

95% 

voldoende

** De eerdere indicator aantal klachten en aantal complimenten is vervallen. Het formeel ingediende klachten is nog wel te meten, maar alles wat daar dicht tegenaan ligt aan complimenten en overige klachten, is niet bijgehouden en dus ook niet te meten.

ga terug