Jaarverslag 2018

Programmaverantwoording

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

    Rood: doelstelling niet behaald/activiteit niet uitgevoerd
    Groen: doelstelling behaald/activiteit uitgevoerd
     Geel: doelstelling deels behaald/ loopt/activiteit is in uitvoering
     Blauw: Extra inzet/nieuwe ontwikkeling/niet voorziene activiteit, wel uitgevoerd of gestart

Thema Bedrijfsvoering

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 1: We streven naar minder regels, eenvoudige procedures, betrouwbare adviezen, openheid en flexibiliteit zowel intern als ook extern.

1

We gaan door met het Lean-programma en zetten daar de zelf ontwikkelde workshop bedrijf-simulatie in, geënt op een Nieuwegeinse onderneming. Verder gaan we door met kernteam- trajecten waarbij blijvend verbeteren voorop staat en zetten we een nieuwe methode in van dag-/weekstarts om op kleinschaliger niveau kort cyclisch verbeteren te stimuleren;

Het bedrijf-simulatiespel is in 2018 meerdere malen ingezet. Er zijn meerdere kernteamtrajecten doorlopen en er is ingezet op weekstarts bij in ieder geval drie teams. Daarnaast zijn er vier nieuwe leanadviseurs geworven en wordt er gebruikt gemaakt van onderdelen die we kennen uit de “scrum wereld”.

2

In 2018 geven we gefaseerd uitvoering aan de zes sporen die in de I-strategie zijn vastgelegd, te weten:

2a

Basis op orde

In 2018 is een team opgericht dat werkt aan de samenhang tussen techniek, softwareapplicaties, processen en informatiestromen. Het zaakgericht werken is gemeentebreed geëvalueerd. De uitkomsten leiden tot vervolgstappen die in 2019 gezet worden. Voor het programma Omgevingswet zijn de relevante werk-processen, softwareapplicaties en basis-registraties in kaart gebracht. Voor de transformatie in het sociaal domein is in 2018 het wervingstraject voor een I-adviseur afgerond.

2b

Governance op orde

In de organisatie zijn aanpassingen doorgevoerd als randvoorwaarde voor het verder ontwikkelen en professionaliseren van rollen en functies, zoals de regiefunctie en het leveranciersmanagement. Verder wordt vanuit een ambtelijk ICT-platform samengewerkt om  sturing te geven aan strategische / tactische ontwikkelingen in de informatievoorziening.

2c

Innovatieprogramma

Conform de meerjarenplanning is eerst aandacht besteed aan de basis op orde en de governance op orde. De uitwerking van dit onderdeel wordt meegenomen in de tussentijdse herijking van de i-strategie. Dit vindt plaats in de tweede helft van 2019.

2d

Omgevingsnotitie

Conform de meerjarenplanning is eerst aandacht besteed aan de basis op orde en de governance op orde. De uitwerking van dit onderdeel wordt meegenomen in de tussentijdse herijking van de i-strategie. Dit vindt plaats in de tweede helft van 2019.

2e

Toegankelijk voor iedereen

Ook afgelopen jaar heeft de gemeente de cursus Digisterker: omgaan met de e-overheid gefaciliteerd in samenwerking met MOvactor, WIL en de bibliotheek. Er zijn twee nieuwe e-formulieren gerealiseerd, waarbij extra aandacht is besteed aan het gebruiksgemak. De Stadswinkel heeft deelgenomen aan een onderzoek naar het gebruik van e-formulieren voor de uitbreiding naar de toekomst.

2f

Borg de Techniek

Met het afronden van de aanbesteding van het datacenter (samen met de gemeente Zeist) is een belangrijke mijlpaal bereikt in het borgen van de techniek. De implementatie is eind 2018 gestart.

3

Van één van de zes sporen van de I-strategie, t.w. “Basis op orde”, worden ter illustratie de volgende ambities nader toegelicht:

3a

Verkenning van informatieprocessen. De gemeente werkt veel met informatie. Dat gaat vaak over persoonsgegevens of informatie over de ruimtelijke inrichting van onze stad. Met de omgang van die informatie dient de gemeente veilig en verantwoord om te gaan, met oog voor privacy regels en archiefbepalingen. Daarom wordt er een verkenning uitgevoerd van de belangrijkste informatieprocessen in de gemeente om deze door te lichten.

In workshops met de vakafdelingen zijn processen en informatiestromen in beeld gebracht. Deze processen en stromen worden in het architectuurteam gekoppeld aan techniek en softwareapplicaties om een overzicht van de informatievoorziening te creëren. Deze kennis wordt ook gebruikt bij het implementeren van het privacy- en informatieveiligheidsbeleid.

3b

AVG (Privacyverordening). In 2016 heeft het Europees Parlement de Algemene Verordening Gegevensbescherming aangenomen, die vanaf mei 2018 gaat gelden. De gemeente zet daarom stappen om een register op te stellen van persoonsgegevens verwerkingen. Daarnaast starten we een campagne binnen de gemeente om het bewustzijn omtrent privacy te vergroten.

Voor de invoering van de AVG is een inventarisatie uitgevoerd door een extern bureau om alle acties in beeld te brengen.  Voor de ingangsdatum is het register van verwerking van persoonsgegevens vastgesteld en is een regionale functionaris voor de gegevensbescherming aangesteld.

Eind 2018 zijn het informatieveiligheidsbeleid en het privacybeleid door het college vastgesteld en is er en start gemaakt met een integraal implementatieplan. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de ervaringen en producten van omliggende gemeenten en krijgt bewustwording veel aandacht.

3c

Substitutie, oftewel vervangen, betekent in dit kader dat we af willen van de papieren archieven en alleen maar digitaal willen archiveren. Daartoe bereiden we een zogenaamd Substitutiebesluit voor dat de gemeenteraad kan nemen. Als zij daarmee instemt, stopt de gemeente per 1 januari 2018 met het opbouwen van een papieren archief. Alle stukken die vanaf dat moment binnenkomen of worden geproduceerd door de gemeente zelf, worden dan alleen nog maar digitaal bewaard.

Het is niet gelukt om in 2018 substitutie op
de geplande onderdelen door te voeren. De
uitvoering van de wettelijke termijnen
hebben veel tijd gevraagd en het is niet
gelukt in 2018 een projectleider aan te
trekken die de digitale kwaliteitszorg,
waaronder substitutie, verder kon brengen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 2: De vastgelegde gegevens in onze systemen zijn juist, volledig en tijdig en deze systemen zijn zoveel mogelijk gekoppeld.

4

Het digitale (facilitaire) selfservice loket, dat eind 2017 voor medewerkers van de gemeente wordt geopend, wordt in 2018 verder uitgebouwd (informatie en transactie);

Koppeling met het kennissysteem Sharepoint is gerealiseerd evenals het beschrijven van de interne dienst 'beveiliging'. Daarnaast is veel voorbereidend werk gedaan in de testomgeving zodat in 2019 het digitale loket  kan worden uitgebreid.

5

Eenduidig ontsluiten van gegevens uit verschillende administraties voor sturing van onze organisatie.

Er is een inventarisatie gemaakt van alle gegevens op basis waarvan gestuurd wordt dan wel kan worden. Het is nog niet gelukt deze ook al eenduidig te ontsluiten.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 3: De organisatie van werkzaamheden is passend bij de taken van de gemeente, doelmatig en flexibel.

6

In 2018 bereiden we ons voor op de gevolgen (personeelsbestand en aansturing) van de komst van Pauw- en wsw-medewerkers en de overdracht van taken aan de RBL;

Vanuit de (personele) transitie van Pauw bedrijven zijn alle wsw medewerkers (woonachtig in Nieuwegein) en zijn 4 NRG (Niet Regeling Gebonden) medewerkers per 1 januari 2019 in dienst bij onze gemeente gekomen. Verder is in 2018 de dienstverleningsovereenkomst tot stand gekomen met WIL die de werkgeverstaken uitvoert voor de wsw medewerkers, zoals HR taken, de personeels-, salarisadministratie, financiële administratie enz.

Daarnaast zijn de WMO taken in de zomer 2018 onder gebracht bij de RBL.

7

In het kader van ambitie om een "inclusieve" organisatie te zijn, is de doelstelling om in 2017 en 2018 vier garantiebanen in te vullen (twee per jaar);

Er zijn inmiddels drie garantiebanen ingevuld; één bij Openbaar Domein (begraafplaats), één bij Ruimtelijk Domein (MEC) en één binnen het schoonmaakteam.

8

In 2018 besteden we blijvend aandacht aan de uitkomsten van het Medewerkersonderzoek (eind 2017), werkdruk (prioriteren en faseren van werkzaamheden) en ziekteverzuim;

Uit de inventarisatie die is opgemaakt blijkt dat er veel op team-, afdeling- en organisatieniveau is gebeurd met de uitkomsten van het medewerkersonderzoek en dat over de uitkomsten op verschillende momenten en manieren vervolggesprekken zijn gevoerd. Verder is werk gemaakt van thema's als het verlichten van de administratieve lastendruk, het verbeteren van werkomstandigheden, elkaar waarderen en aanspreken en het versterken van persoonlijk eigenaarschap.

9

Ook in 2018 besteden we aandacht aan de gevolgen van de uitstroom van gepensioneerden, het generatiepact (kwaliteit en kwantiteit bezetting). Daarbij kijken we ook naar de arbeidsmarktcommunicatie en de wijze waarop we een aantrekkelijk werkgever kunnen blijven voor nieuwe medewerkers;

In 2018 is het generatiepact geëvalueerd en is een plan opgesteld dat in bredere zin aandacht besteedt aan de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.
Op het vlak van arbeidsmarktstrategie en    -communicatie heeft de gemeente meegedaan aan de Nationale carrièrebeurs en een talentendag georganiseerd.

10

Het verder verhogen van de juridische kwaliteit en slagvaardigheid.

Dit jaar is juridische kwaliteit van de organisatie weer een stapje beter geworden. Met name door interne juridische advisering op het vergroten van het juridische bewustzijn en de signaalfunctie voor de versterking van vakkennis in de lijn. De slagvaardigheid op complexere en strategische projecten is vergroot doordat steeds vaker juridische advisering aan de voorkant wordt gevraagd dan dat er achteraf juridisch moet worden getoetst.

11

Voortgaande ontwikkeling van de inkoopfunctie, waaronder het verkrijgen van beter overzicht op lopende contracten, beter zicht op toekomstige inkoopbehoeften en meer grip op (kritische) leveranciers.

Gedurende 2018 zijn periodiek spendanalyses gemaakt om beter in te kunnen schatten welke leveringen, diensten en werken Europees moesten worden aanbesteed. Verder is het contractenregister uitgebreid en is voor ICT een contractmanager aangesteld. Het uitlijnen van het hele proces van aanbestedingen, bestellen en betalen en het inrichten van het contractbeheer is nog niet gelukt. De accountant blijft in zijn bevindingen hiervoor aandacht vragen

12

Besluitvorming en invlechting Geynwijs naar de ambtelijke organisatie

Eind 2017 is besloten om Geynwijs onderdeel te laten zijn van de ambtelijke organisatie. Er is veel ambtelijke inzet gegaan om een goed overwogen besluit te kunnen nemen en vervolgens om de invlechting te realiseren. De enorme opgave en het grote beslag op de organisatie heeft geleid tot onderlinge samenwerking en het mooie resultaat dat per 1 november de overgang is gerealiseerd.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 4: De gemeente is organisatorisch en financieel toekomstbestendig.

13

Begin 2018 formuleren we op basis van het ‘werken vanuit de bedoeling’ principes voor de toekomstige inrichting van de gemeentelijke organisatie;

Deze principes, te weten één organisatie, eigenaarschap en werken vanuit de bedoeling zijn geformuleerd en hebben een centrale plek gekregen in de organisatiefilosofie.

14

In 2018 kijken we op basis van deze inrichtingsprincipes naar benodigde structuuraanpassingen bij de afdelingen in het Sociaal Domein en (deels) ook bij de afdelingen Bedrijfsvoering;

Het toepassen van de inrichtingsprincipes heeft geleid tot een herordening van taken en rollen voor de bedrijfsvoeringsafdelingen. De procedures met de ondernemingsraad zijn voor alle afdelingen in 2018 afgerond. Voor het Sociaal Domein geldt dat in 2018 het proces van herinrichting is gestart en naar verwachting het 2e kwartaal van 2019 wordt afgerond.

15

Op basis van onder meer nieuwe inzichten, pilots, experimenten, evaluaties, digitalisering, Lean, organische ontwikkeltrajecten doen we continu (kleine) aanpassingen in de organisatie om aan te sluiten bij wat er van ons wordt gevraagd;

Experimenten zijn een vast onderdeel bij het werken met een verbeterbord zoals wordt gebruikt door het Lean-team. Filosofie is dat experimenten altijd slagen, alleen het vervolg kan verschillend zijn.
Ondanks dat in 2018 verschillende interventies zijn gepleegd, is door personeel verloop in het LEAN-team niet alles uitgevoerd van wat gepland was.

16

De aanpak van ziekteverzuim en investeren in preventie moet ervoor zorgen dat het verzuim in 2018 naar 4,5% gaat.

In 2018 was het ziekteverzuimpercentage 6,8%. Dit is hoger dan de ambitie die wij nastreven en ondanks de inspanningen die zijn verricht. Om het ziekteverzuim beter aan te kunnen pakken is, aanvullend op het bestaande protocol, een aanpak ziekteverzuim vastgesteld met concrete acties en investeringen. Verder is in 2018 de aanbesteding voor een nieuwe bedrijfsarts afgerond.

Thema Vastgoed

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 1: Een vastgoedportefeuille (gemeentelijke gebouwen en sportvelden) die activiteiten mogelijk maken die bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente.

1

Nieuwegein heeft voldoende en optimaal benut vastgoed, dat goed is onderhouden, zowel nu als in de toekomst.

Doelstelling behaald.

2

Er komt een strategische, bedrijfskundige en maatschappelijke visie op het vastgoed

Het maatschappelijk vastgoed is opgenomen in de Nota Kapitaalgoederen 2018. De strategische visie wordt in 2019 verder ontwikkeld binnen de context van een bredere (strategische) discussie over de positie van het maatschappelijk vastgoed.

3

Voor de gehele portefeuille zijn er Meerjaren Onderhouds Plannen (MJOP), die in 2018 ter vaststelling aan de raad zullen worden aangeboden.

Doelstelling behaald. In 2019 worden de (cijfermatige) MJOP’s nog verder  doorontwikkeld tot een Beheerplan Maatschappelijk Vastgoed.

4

Het onderhoudsniveau van het vastgoed is minstens conditie 3 ("redelijk"); bij nieuwe gebouwen wordt tijdens de eerste 10 jaar minstens conditie 2 ("goed") aangehouden.

Doelstelling behaald.
Bij vastgoed waarvan bekend is dat dit binnen 5 jaar vervangen en/of gesloopt zal worden, wordt minder geïnvesteerd in onderhoud en kan het onderhoud op onderdelen op een conditieniveau van 4 (“matig”) uitkomen. Dit geldt niet voor onderdelen die met veiligheid te maken hebben: die zijn altijd conditie 3 of beter.

5

Daar waar sinds 2014 een onderhoudsniveau van minder dan conditie 3 is ontstaan, zal dat in 2018 worden weggewerkt.

Doelstelling behaald.

6

De samenstelling van de portefeuille is zodanig, dat het vastgoed optimaal kan worden benut (vraagsturing), waarbij sprake is van kostendekkendheid door inkomsten van gebruikers, al dan niet aangevuld vanuit een programma en/of algemene middelen.

De lasten en baten van het vastgoed staan, op objectniveau, bij elkaar op één plek in de begroting. Daarmee is er ook inzicht in de maatschappelijke kosten van het vastgoed.
Het verder optimaal (vraaggestuurd) beheren van de portefeuille hoort bij een volgend niveau van professionaliteit, dit hangt nauw samen met de strategische discussie die in 2019 gevoerd zal worden.

Doel 2: Gemeentelijk vastgoed dat aansluit bij de huidige en de toekomstige wensen van gebruikers.

7

Stimuleren van het ontwikkelen van kwalitatief goede accommodaties met tevreden gebruikers.

In nauwe afstemming met de VRU is in 2018 een nieuwe brandweerpost aan de Henri Dunantlaan ontwikkeld en gebouwd. Ook is in de wijk Zandveld met en voor Geynwijs een nieuw wijkpunt aan de Ratelaar gerealiseerd.

8

Bijdragen aan het ontwikkelen van multifunctionele accommodaties, waarin gebruikers optimaal kunnen samenwerken.

Het Vastgoedteam participeerde in 2018 in de voorbereidingen van het nieuwe sportpark Rijhuizen-Parkhout-Zandveld (RPZ), en de 1 e nieuw te bouwen Brede School in de wijk Doorslag. Deze projecten lopen door in 2019.

9

Bijdragen aan het ontwikkelen van accommodaties die voldoen aan de Nieuwegeinse ambities t.a.v. klimaat en milieu.

In 2018 is in het kader van regelgeving een onderzoek naar duurzaamheidsmaatregelen met een terugverdientijd van 5 jaar of minder uitgevoerd. De uitkomsten hiervan zullen begin 2019 in een voorstel aan de raad worden voorgelegd.

10

Klanttevredenheid bij huurders, gebruikers en potentiële huurders.

Met huurders en gebruikers van het vastgoed wordt periodiek overlegd en er wordt zo doelmatig mogelijk gereageerd op meldingen en klachten van huurders en gebruikers.
Het is nog niet gelukt om de klant-tevredenheid systematisch te meten en van daaruit te sturen op verbetering op de klanttevredenheid. Dit wordt in 2019 opgepakt.

ga terug